کاهش ۴۰ درصدی ذخیره آب سد سفید رود

در آستانه رها سازی آب زراعی امسال رخ داد؛

0 237

در حالیکه چند روزی بیشتر به رها سازی آب کشاورزی اراضی شالیزاری استان باقی نمانده، آمارهای جدید شرکت آب منطقه ای گیلان از کاهش ۴۰ درصدی ذخیره آب سد نسبت به سال قبل گزارش می‌دهند. با این وجود استاندار گیلان وعده داد؛ امسال کمبود آب زراعی در گیلان به بحران تبدیل نمی‌شود.

بنا برآمارهای شرکت آب منطقه ای گیلان، درحال حاضر سد سفیدرود ۶۷۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یکصد میلیون متر مکعبی را نشان می‌دهد. ذخیره آب سد سفیدرود نسبت به دوره بلندمدت و افت حدود ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل حاکی است.

در عین حال امروز استاندار گیلان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان و در ادامه وعده ها و تشکیل قرارگاه های متعدد جهادی دراستان اظهار کرد: به منظور مدیریت آب زراعی و در راستای جلوگیری از بروز خسارت‌های احتمالی به شالیکاران قرارگاه جهادی تشکیل می‌شود.

عباسی افزود: درحال حاضر در وضعیت بحران کم آبی نیستیم بلکه در شرایط سخت کم‌آبی قرار داریم و همه باید برای گذر از آن کمک کنند.

استاندار گیلان یکی از دلایل کاهش آب ذخیره شده در این استان را ضعف در بخش آب‌بندان‌ها دانست و بیان کرد: به رغم اینکه استان‌های شمالی را پربارش‌ترین مناطق کشور در نظر می‌گیرند اما به دلیل محدودیت های موجود در آبندان ها و سدها برای ذخایر آبی، شاهد هدر رفت منابع آبی هستیم و به این ترتیب زمان نیاز به آب، با کمبود مواجه می‌شویم.

وی از کشاورزان خواست: تقویم زراعی و مدیریت آب و کشت را رعایت کنند تا دچار مشکل نشوند.

 لازم به ذکر است: آب سد سفیدرود در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه رهاسازی می‌شود. سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.