کدام سازمان بحران را مدیریت می‌کند؟

0 183

شهر رشت همواره در بحران هایی چون برف و باران شدید با مشکلات جدی روبرو می‌شود. شاید بسیاری از افراد مسایلی چون نبود امکانات و ابزار آلات در مواجهه با برف را مشکل اصلی قلمداد کنند اما اصلی‌ترین مشکل در مدیریت شهری وقتی با چالش‌هایی همچون بارش برف روبه‌رو می‌شود نبود سازمان متولی است؛ مثل آن می‌ماند که سازمان پسماند را از شهرداری حذف کنید و بعد انتظار داشته باشید جریان زباله‌ای که همین الان با چالش‌های جدی روبه‌رو است وضعیت آن بهتر شود. به همین دلیل وقتی موازی کاری در بین دستگاهها بوجود بیاید قطعا هر کدام از آنها در انتظار اقدام نهاد دیگر است در حالیکه قانون وظایف و اختیارات هر کدام را مشخص کرده است.

بر اساس تجارب گذشته در سال ۸۳ تعداد تجهیزات شهرداری در مقابله با بحران برف بسیار ناچیز بود. در کل سطح شهر ۳ عدد لودر موجود و امکانات آن بسیار ضعیف بود. اما در سال ۸۶ امکانات از حیث ابزار آلات ماشینی قابل قبول بود و با حمایت استانداری نیز حمایت متمرکز خوبی شکل گرفت. حتی در سال ۹۲ نیز برنامه‌ریزی مناسبی برای مقابله با بحران برف شد هر چند اثربخش نبود و پس از آن ما دچار بحران شدیم.

علاوه بر این، وجود اعمال سلیقه ای نیز در کاهش راندمان مدیریت بحران تاثیرگذار است. به عنوان نمونه در سال ۹۵ شهردار وقت، به این موضوع که برف می‌تواند مشکل‌ساز باشد چندان اعتقادی نداشت و از افراد غیرمتخصص استفاده کرد و اهالی شهر برای ساعاتی از روز دچار سردرگمی شدند.

بنابراین علت اصلی ایجاد بحران در هنگام بارش این نعمت الهی، سازمان متولی و مدیران بحران، فرسوگی ماشین‌ آلات و ادوات و بحران در ساختار مدیریت شهری است. ضمن اینکه در حوزه مدیریت شهری از همه مهم‌تر مشکل عدم ثبات مدیریت شهری است که افراد ناکارآمدی در راس آن هستند.

به گفته و تایید مدیران با تجربه شهری، در سطح رشت از دستورالعمل مدون عملیات زمستانی مناسبی برخورداریم و می‌دانیم باید چه کنیم. این در صورتی است که در سطح کشور خیلی از شهرها این برنامه را ندارند و با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شوند. بنابراین در سطح شهر رشت با وجود آن که می‌دانیم باید چه بکنیم، به دلیل حضور افراد نامناسب و غیرمتخصص، به ایجاد بحران در حین بارش‌ برف دامن می‌زنیم. با وجود احتمال بارش برف در ایام زمستان آمادگی نسبی از فصل پاییز در سطح شهر وجود دارد اما مسایلی که در بالا به آن اشاره شد مانع عملکرد مناسب است.

 شدت بارش از دیگر عوامل این بحران در شهر رشت است زیرا در مدت زمان کم با حجم زیادی از برف روبه‌رو می‌شویم. هر چند با بررسی‌های دقیق هواشناسی می‌توان میزان خطاها را به حداقل رساند اما به عنوان نمونه در سال ۹۷ در ۶ ساعت انتهایی بارش، ۸۰ سانتی‌متر برف در رشت بر زمین نشست. این حجم از بارش در شهرهای دیگر اتفاق نیفتاد و لذا مزید بر علت شد. همچنین برفِ رشت تاسیسات برقی، مخابراتی و درخت‌ها را کاملا به چالش می‌کشد که بسیاری از شهرها با این مشکلات رو‌به‎‌رو نیستند. تاسیساتی که از قبل استهلاک‌هایی داشته و دارند و دستگاههای متولی کاری برای بهبود آن نمی‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.