کمپین کاشت ۵۰۰ درخت در خیابان جوان اجرا شد

به همت سهامداران شرکت توسعه و عمران رشت ؛

0 251

طبق آمارهای ارایه شده از شهرداری، سرانه فضای سبز در رشت کمتر از۳ متر مربع اعلام شده و این در حالیست که طبق استانداردها این سرانه باید به ۱۵ مترمربع برسد. علاوه برعقب ماندگی رشت در سرانه فضای سبز، زیرساخت‌های مناسبی نیز در این شهر وجود ندارد. بطوریکه  کمبود زمین  مانع از توسعه فضای سبز در آن  شده و تعداد زیادی از مناطق و محلات این شهر فاقد فضای سبز هستند و یا آنطور که باید به موضوع فضای سبز در این مناطق پرداخته نشده است.

رشت در میان مراکز استانهای کشور از کمترین سرانه فضای سبز شهری و عمومی برخوردار است. در حال حاضر طبق آمارهای ارایه شده از شهرداری، سرانه فضای سبز در رشت کمتر از۳ متر مربع اعلام شده و این در حالیست که طبق استانداردها این سرانه باید به ۱۵ مترمربع برسد.

علاوه برعقب ماندگی رشت در سرانه فضای سبز، زیرساخت‌های مناسبی نیز در این شهر وجود ندارد. بطوریکه  کمبود زمین  مانع از توسعه فضای سبز در آن  شده و تعداد زیادی از مناطق و محلات این شهر فاقد فضای سبز هستند و یا آنطور که باید به موضوع فضای سبز در این مناطق پرداخته نشده است.

همه ساله همزمان با هفته درختکاری، پویش های مختلفی با موضوع درختکاری درسراسر کشور برگزار می شود. پویش هایی که نه تنها یک حرکت اجتماعی بلکه یک حرکت محیط زیستی در راستای  نهادینه کردن فرهنگ درختکاری و توسعه فضای سبز با مشارکت مردم در این حرکت جمعی اجرا می شود.

 چند سالیست که گروه های مردم نهاد رشت نیز با مشارکت سازمان پارک ها و فضای سبز  به کاشت نهال در پارک ها و حاشیه خیابانها اقدام می‌کنند. این سازمانها بر اساس رسالت خود به عنوان شهروند مسئولیت پذیر، درهمکاری با سازمان فضای سبز شهرداری به کاشت نهال های بومی هیرکانی در خیابانها و محلات مختلف و متناسب با اقلیم و جغرافیای طبیعی گیلان اقدام کرده اند.

در هفته درختکاری امسال نیز کمپین کاشت ۵۰۰ درخت با همت گروهی از سهامداران شرکت توسعه و عمران شهرستان رشت پانصد نهال انجیلی و ازگیل از گونه های هیرکانی را در دو نقطه از سطح شهر رشت خواهند کاشت.

مشارکت گروه های مردمی در درختکاری

«مومن صالحی» مدیر روابط عمومی کمپین کاشت ۵۰۰ درخت در تشریح این پویش مردمی به مرور اظهار کرد: این حرکت برای دومین بار از سوی سهامداران شرکت توسعه و عمران رشت اجرایی می شود که در حرکت اول در سال ۹۸ موفق به کاشت ۲۰۰ اصله نهال در مسکن مهر رشت شدیم.

 وی اضافه کرد: کمپین کاشت ۵۰۰ درخت ، دومین دوره درختکاری این گروه است که طی آن، بالغ بر ۵۰۰ نهال از گونه های انجیلی و ازگیل در دو منطقه رشت( خیابان جوان و بلوار خرمشهر) با حضور اعضا کشت می شوند.

 وی زمان اجرای این حرکت را ۲۰ اسفند ماه اعلام کرد و در خصوص نگهداری این درختان نیز بیان کرد: به منظور جلوگیری از سرقت نهالها  بخصوص در خیابان جوان ، درختان به مدت یک ماه توسط نگهبان مورد مراقبت قرار می گیرند. همچنین از لحاظ مباحث تخصصی مورد نیاز در نگهداری نهالها  نیز یک کارشناس حوزه درختکاری به مدت شش ماه نظارت فنی خواهند داشت.

مومن صالحی با تاکید به انتخاب درختان بومی و متناسب با جغرافیای گیلان بیان کرد: تلاش کردیم از گونه های مثمر در این کمپین استفاده کنیم که گونه ازگیل برای کاشت در خیابان جوان انتخاب شد. درخت انجیلی نیز از حیث زیبایی در وسط بلوار خرمشهر کشت می شود.

 وی مشارکت کنندگان در این کمپین را از اقشار مختلف رشت و در گروههای سنی مختلف  اعلام کرد که در این حرکت جمعی از یک نهال تا ۲۰ نهال خریداری کردند.

وی از همه علاقه مندان به درختکاری برای مشارکت در توسعه فضای سبز رشت دعوت به همکاری کرد.

استقبال از مشارکت مردم در مراقبت از درختان

«نقی عابدینی» سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت نیز در این خصوص اظهار کرد: حمایت از مشارکت گروه های مردمی در کاشت درخت در راستای توسعه فضای سبز شهری از سیاست های شهرداری رشت است .

 وی با اشاره به حفظ و مراقبت ازدرختان بعد از کاشت تاکید کرد:از مشارکت گروه های مردمی در این برنامه استقبال و از حضور آنها برای مشارکت در برنامه های آموزش های  شهروندی و مراقبت از درختان دعوت می‌کنیم.

کارشناس فضای سبز شهرداری رشت همچنین از سایر شهروندان بخصوص کسبه و مغازه داران درخواست کرد نسبت به آبیاری نهال های کشت شده به شهرداری کمک کنند .

 وی گونه های کاشت شده در خیابنها و محلات مختلف رشت را شامل انجیلی ، ون ، افرا و بلوط اعلام کرد و گونه های خاص هیرکانی در استان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.