ارتقای استعدادیابی برای راه‌یابی به المپیک

افتتاح دومین باشگاه خصوصی سنگ نوردی در رشت

0 371

از دوران باستان به دلیل مقدس بودن کوه‌ها سنگ نوردی به نوعی ورزش برای تقویت روح و پیمایش روحانی محسوب می‌شد.

اما از سال ۱۹۸۰ این ورزش به سالن‌های ورزشی راه یافت و اکنون ۲۵ میلیون نفر در دنیا مشغول به سنگ نوردی هستند.

در سال ۲۰۲۰ برای اولین بار سنگ نوردی وارد رشته‌های المپیکی شد و کشورها برای کسب مدال‌های این رشته سالهاست که زیرساخت‌های قهرمان پروری خود را تقویت کردند.

سنگ نوردی در ایران شاید ورزش شناخته شده‌ای باشد و هر روز بر طرفداران آن افزوده می‌شود ولی همچنان زیرساخت‌های تمرین داخل شهری برای آن بسیار کمرنگ و در بسیاری از شهرهای ایران توسعه نیافته است.این رشته علاوه بر بودجه‌های دولتی نیاز به سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی دارد.

این رشته جدای اینکه مانند رشته‌های ورزشی دیگر افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد می‌تواند تاب آوری اجتماعی را با یادگیری غلبه بر چالش‌ها، افزایش مهارت‌های یادگیری و عملکردی و افزایش صبر و غلبه برتری افزایش دهد‌.

برای اینکه گیلان بتواند در بازی‌های سنگ نوردی المپیک ۲۰۲۴ و ۲۰۲۸ حرفی برای گفتن داشته باشد راهی طولانی و نیازمند توجه زیاد هم از طرف مسوولین و هم از بخش خصوصی دارد.

۶ مرداد ۱۴۰۱ دومین سالن اختتصاصی سنگ نوردی بخش خصوصی در رشت افتتاح شد. باشگاه «صعود اول» پس از باشگاه کفایتی دومین باشگاه خصوصی سنگ نوردی در شهر رشت است که می‌توان گفت گام بزرگی از طرف بخش خصوصی برای ایجاد بستر مناسبی برای قهرمان پروری است با توجه به اینکه از برنامه ریزی‌های آینده آن تبدیل شده به آکادمی تخصصی سنگ نوردی است.

حضور چنین باشگاه‌هایی کمک کننده برای تمرین بهتر و بیشتر نونهالان و نوجوانان می‌باشند هرچند که استان گیلان به سالن‌های بیشتر و بزرگتری نیاز دارد.

با مهراد مسلم مدیر و یکی از موسس‌های باشگاه «صعود اول» گفت وگو کردیم. وی به مرور گفت: متولد ۱۳۷۰ هستم و با آقای مهدی زنده کار (مربی تیم ملی سنگ نوردی ایران) این باشگاه را تاسیس کرده‌ایم. دیواره باشگاه سنگ نوردی صعود اول بر اساس استاندارهای روز دنیا ساخته شده و البته فقط در رشته بولدرینگ است و موسسین باشگاه در تلاش هستند که در ادامه برای رشته‌های لید و سرعت هم دیواره استاندارد ایجاد کنند تا با توسعه باشگاه یک آکادمی استاندارد سنگ نوردی برای گیلان زمین به یادگار بگذارند.

مسلم در خصوص هدف و انگیزه‌های تاسیس باشگاه به مرور توضیح داد: یکی از آرزوهای شخصی‌ام این بوده گیلان یک دیواره استاندارد داشته باشد ضمن اینکه کمبود سالن سنگ استاندارد طی دو دهه گذشته در گیلان بشدت احساس می‌شد اما مسوولین بخش ورزشی توجهی به آن نداشتند.

این مدیر ورزشی بیان کرد:  به دلیل نداشتن دیواره‌های استاندارد در گیلان ورزشکار که برای اولین بار با این دیواره‌ها و گیره‌ها در مسابقات روبرو و دچار استرس می‌شد که رکورد ورزشکاران را کاهش می‌داد. زیرا در سنگ نوردی یک صدم ثانیه هم در ثبت رکورد تاثیر دارد و این نبود زیرساخت برای من که یک مربی در بخش استعداد یابی بودم دردناک بود.

اما برای توسعه این ورزش چه برنامه ریزی برای آینده می‌شود؟ مهراد مسلم در پاسخ به این سوال گفت: توسعه باشگاه و تاسیس آکادمی مناسب برای ورزش سنگ نوردی و صعوهای ورزشی، استعدادیابی و قهرمان پروری از مهم‌ترین اهداف ماست. یکی از برنامه‌های ما استعدادیابی از مهدکودک‌های گیلان (برای گام نخست رشت) است که نونهال‌ها برای مسابقات کشوری، بین المللی به ویژه المپیک آماده شوند.

وی در مورد دیگر اهداف این باشگاه بیان کرد: پرورش مربی در استان گیلان و برگزاری اولین دوره مربی گری در استان گیلان، برگزاری دوره‌های آموزشی تئوری در کنار آموزشی‌های عملی، عملکرد در راستای مسئولیت مدنی و مسئولیت اجتماعی هستند.

به گفته وی، برای کاهش مسال حقوقی و افزایش امنیت ورزشکار روزانه تا سقف ۵۰ نفر ورزشکار و مربی بیمه مسولیت مدنی داخل باشگاه هستد و بزودی برنامه‌های حمایتی محیط زیستی و فرهنگی باشگاه نیز در راستای مسئولیت اجتماعی منتشر خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.