امسال ۱۲۷ حادثه کارگاهی در گیلان رخ داد

کارگاههای ساختمانی در صدر حوادث کار گیلان؛

0 134

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از وقوع ۱۲۷ حادثه کارگاهی در گیلان طی امسال خبر داد.

«سیاوش آقاجانی» با اشاره به تعداد و شدت حوادث کارگاه‌های ساختمانی، این نوع کارگاه‌ها را از کارگاه‌های با ریسک بالا دانست و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲۷ حادثه کارگاهی در استان داشتیم که ۶۳ مورد آن مربوط به کارگاه‌های ساختمانی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان در جلسه هم‌اندیشی با پیمانکاران کارگاه‌های ساختمانی، با اشاره به اهمیت و ضرورت ایمنی و حفاظت از نیروی کار، گفت: تعداد و شدت حوادث ساختمانی در استان بسیار بالاست.

آقاجانی با اشاره به معرفی حدود ۲۰۰ کارفرمای متخلف به دادگاه طی امسال، عنوان کرد: ابزار ضمانت اجرایی ابزار مطلوب ما نیست، اما بعضا جهت اجرای قانون علیرغم میل باطنی مجبور به استفاده از این ابزار هستیم.

وی با بیان اینکه مهندس مجری مهندس مقیم در کارگاه است و باید شخصا و یا نماینده قانونی‌ وی در کارگاه حضور مستمر داشته باشند، گفت: به کارگیری اتباع خارجی در استان گیلان ممنوع است. هر یک روز کار کردن اتباع خارجی مشمول جریمه معادل پنج روز مزد کارگر است لذا به کارگیری اتباع بیگانه برای کارفرمایان هزینه و تبعات بالایی دارد؛ ضمن اینکه معیشت کارگران ساختمانی ایرانی را به خطر می‌اندازد.

 لازم به ذکر است: بنابر آمارهای وزارت کار؛ سال گذشته‌ ۷۱۱ نفر از کارگران مشمول قانون کار در کشور در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند.

 پیش از این مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان اعلام کرده بود: سال گذشته ۱۴۸ حادثه کارگاهی در استان رخ داد که ۱۷ مورد آن منجر به فوت شد. در نیمه نخست سال جاری نیز ۴۲ حادثه اتفاق افتاد که یک سوم مدت مشابه سال گذشته است.

همچنین تا پایان آذرماه گذشته نیز ۵۰۷ کارگر غیرمجاز خارجی که عموما تبعه افغان بودند دستگیر شدند. این کارگران عموما در کارگاههای ساختمانی به طور غیر قانونی به کار گرفته شده بودند.

سقوط خونین دو کارگر کارخانه فولاد گیلان در مخزن شش متری روغن در تابستان گذشته از جمله این حوادث بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.