خانه های میراثی برای تخریب رها می‌شوند

تراژدی نابودی بناهای تاریخی استان؛

0 156

بناها و خانه‌های تاریخی در گیلان یکی پس از دیگری در معرض تخریب و نابودی قرار می‌گیرند و در این میان اداره کل میراث فرهنگی تنها به ثبت ملی این آثار و دعوت از مالکان آنها برای مرمت بسنده کرده است.

بی توجهی و رها شدگی تعداد زیادی از بناهای میراثی استان در حالی است که عمده این بناها در فهرست ثبت میراث ملی کشور به ثبت رسیده‌اند. ثبتی که تاکنون هیچ فایده و بازدا‌رندگی برای نجات از تخریب این بناها توسط مالکان آنها نداشته است.

 هفته گذشته خبر آتش سوزی خانه میراثی حاجی سیف در چله خانه رشت مربوط به دوره پهلوی اول و این هفته نیز خبر در معرض تخریب و فروریختن خانه دهبان بندر انزلی، به نگرانی فعالین اجتماعی درخصوص حفظ بناهای تاریخی و میراثی استان و بی توجهی دستگاه‌های متولی دامن زده است.

در حالیکه طبق آمارهای رسمی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان، بالغ بر یک هزار و ۲۶۰ اثر تاریخی و میراثی در استان به ثبت ملی رسیده است اما مدیرکل میراث فرهنگی استان، هرگونه حفظ این آثار را منوط به همکاری مالکان برای مرمت این بناها دانست.

«ولی جهانی» با اشاره به کمبود منابع اعتباری مرمت آثار تاریخی اظهار کرد: کمبود اعتبارات دولتی و تعداد بناهای تاریخی ثبتی مانع از آن است که همزمان ساماندهی ساختمان‌های مشمول مرمت در دستور کار قرار گیرد. این اداره‌کل به تنهایی قادر نیست از عهده ساماندهی و مراقبت از آثار تاریخی برآید.

وی وراث آثار تاریخی، مجهول هویت و عدم دسترسی به مالکان و عدم مسؤولیت پذیری برخی از صاحبان بناهای تاریخی را از چالش‌های حوزه میراث فرهنگی در مرمت این بناها عنوان کرد و خواستار ورود دستگاه قضا، شهرداری‌ها و سایر نهادهای مرتبط برای ساماندهی بناهای تاریخی در استان شد.

لازم به ذکر است: در رشت ۱۰۵ بنای تاریخی وجود دارد که در فهرست ملی ثبت شده‌اند و میراث فرهنگی برای مرمت این بناها خواستار بهره گیری از توان بخش خصوصی در راستای توسعه گردشگری شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.