انتظار ۶ ساله سد عزیز کیان رشت برای احداث

0 830

نماینده‌ی مردم رشت در مجلس شورای اسلامی از پیگیری‌ اختصاص بودجه‌ی ملی برای اجرای «سدعزیزکیان و ساماندهی دو رودخانه شهر رشت» در لایحه بودجه ۱۴۰۰ خبر داد.

در حالی «جبار کوچکی نژاد» نماینده‌ی مردم رشت از قرارگیری پروژه‌ی سدعزیزکیان در ردیف بودجه‌ی سال آینده خبرداده که مطالعات این سد در سال ۱۳۹۴ توسط سازمان آب منطقه ای استان به پایان رسیده است.

احداث سدعزیزکیان که با هدف تامین آب شرب شهری، صنعتی، حقابه زیست محیطی و احیای دو رودخانه رشت پیش بینی شده، تاکنون در انتظار تخصیص اعتبار ۵ میلیارد و ۶۴۴ میلیون ریالی قرارداشته است.

در همین رابطه پیشتر جبار کوچکی نژاد در دیدار با مدیرعامل آب منطقه ای استان خواستار تسریع در اجرای احداث این سد شد و گفته بود: اجرای سد عزیز کیان در گیلان برای تنظیم حق آبه زیست محیطی وهمچنین تأمین منابع آب برای مصارف شرب، صنعت و کشاورزی ضروری است.

پیش ازاین نیز«علی فتح اللهی» فرماندار رشت، اجرای پروژه‌ی سد عزیزکیان را گامی اساسی برای پروژه‌ی ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود عنوان کرده بود.

در این زمینه، فتح اللهی در گفت و گو با مرور تاکید کرد: احداث این سد در بالادست رودخانه های گوهررود و زرجوب و در بخش مرکزی رشت در منطقه لاکان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه ماه گذشته با همراهی نمایندگان مجلس و شهردار رشت در دیدار با رییس سازمان برنامه و بودجه پیگیر قرارگیری این سد درماده‌ی ۲۳ جهت کد دار شدن پروژه و قابلیت دریافت اعتبارملی شدیم افزود: حداقل اعتبار مورد نیاز اجرای سدعزیز کیان هزار میلیارد تومان است که از توان بودجه استانی خارج است، لذا با قرارگیری در ردیف بودجه‌ی ملی امیدواریم هرچه زودتر احداث این سد با هدف ذخیره سازی آب شرب رشت، تامین آب کشاورزی و آب شهر صنعتی عملیاتی شود.

گفتنی است بر اساس اطلاعات سایت سازمان آب منطقه ای گیلان، سدعزیزکیان رشت

حجم و سطح دریاچه سد در تراز عادی بهره برداری ۹/۷ میلیون مترمکعب و ۹۶ هکتار است که ۳/۱۰ میلیون مترمکعب در سال از آبدهی رودخانه گوهررود را برای تامین سالانه ۷۵/۷ میلیون متر مکعب نیاز شهر صنعتی رشت، یک میلیون مترمکعب در سال نیاز آب شرب زندان لاکان و ۳۵/۲ میلیون مترمکعب در سال حقابه زیست محیطی رودخانه گوهررود را تنظیم می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.