ایجاد شهر موزه ملی خاویار در انتظار بخش خصوصی

0 336

معاون میراث ‌فرهنگی اداره‌ی ‌کل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از راه اندازی شهر موزه‌ی ملی خاویار دربندر کیاشهر خبر داد.

«ولی جهانی» با اشاره به اینکه مجموعه‌ی ۸ هکتاری بندرکیاشهر جهت راه‌اندازی شهر موزه‌ی خاویار به بخش خصوصی واگذار می‌شود افزود: طبق این فراخوان، پروژه‌ی مجموعه‌ی گردشگری، آموزشی، فرهنگی و اقتصادی شهرموزه‌ی ملی خاویار ایران با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی درمجموعه‌ی تاریخی بندر کیاشهر راه‌اندازی می‌شود.

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ی‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با اشاره به قدمت مجموعه تاریخی شهر کیاشهر گفت: ۱۲ بنای مربوط به این مجموعه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و در حوزه‌ی صنعت، شیلات و ماهیان خاویاری نیز دارای سوابق است و از ظرفیت‌های این مجموعه می‌توان در راستای شکوفایی فرهنگی و ایجاد قطب گردشگری در منطقه استفاده کرد.

جهانی به ضرورت راه‌اندازی شهر موزه خاویار در مجموعه تاریخی بندرکیاشهر اشاره کرد و گفت: فضاها و ظرفیت‌هایی همچون اقامتگاه بوم‌گردی، مرکز تجاری ملی و بین‌المللی، بورس خاویار، راه‌اندازی مرکز فرهنگی و تفریحی، رستوران و آداب پذیرایی خاویار نیز در شهر موزه‌ی خاویار پیش‌بینی شده که با مشارکت بخش خصوصی به‌ بهره‌برداری می‌رسد.

گفتنی است شیلات بندرکیاشهر با سابقه ای بالغ بر ۱۵۰ سال و با قرارگیری در موقعیت مناسب و داشتن بناهای تاریخی ثبت شده، از جمله اولین ادارات در صنعت شیلات و ماهیان خاویاری کشور بوده است. دوسال گذشته پیش بود که جهاد کشاورزی گیلان و اداره‌ی کل گردشگری و میراث فرهنگی استان، طبق ماده ۱۴ آیین نامه اموال فرهنگی، هنری و تاریخی، نهادهای عمومی و دولتی نسبت به تاسیس موزه‌ی تخصصی شیلات دراین مجموعه تفاهم نامه امضا کردند. با راه اندازی این موزه علاوه برمعرفی پیشینه‌ی صنعت شیلات و ماهیان خاویاری در بندر کیاشهر نسبت به ایجاد قطب گردشگری و افزایش جاذبه های توریستی ، جذب گردشگر، رونق اقتصاد محلی، افزایش درآمد زایی و ایجاد بستری مناسب برای محققان و پژوهشگران در زمینه صنعت صیادی، دریانوردی، زندگی آبزیان و بخصوص ماهیان خاوری گام برداشته می‌شود.

ماهی خاویاراز جمله گونه های بومی و شاخص آبزی دریای خزر است که از برند و شهرت جهانی برخودار است. سالانه در کشور ۶ تن خاویار پرورشی تولید می‌شود که سهم استان گیلان ۲ و نیم تن است . همچنین حدود ۳ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم خاویار سالانه در سطح مزارع پرورش ماهیان خاویاری استان گیلان تولید و روانه بازار می‌شود. گیلان ۵۵ مزرعه پرورش خاویار دارد که شهرستان تالش با تولید سالانه ۲هزار و ۵۰۰ کیلو گرم خاویار پرورشی رتبه نخست تولید خاویار را در گیلان دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.