بودجه تراموا کمتر از نصف شد

به دلیل اختلافات مدیران شهری و نمایندگان مجلس اتفاق افتاد؛

0 300

اختلافات میان مدیریت شهری و نمایندگان مجلس بر سر اجرای پروژ‌ه‌ی تراموای رشت، منجر به کاهش ۱۰۰ درصدی ردیف اعتباری پروژه دربودجه ۱۴۰۰ دولت شده است.

«جبارکوچکی نژاد» نماینده‌ی مردم رشت درمجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر به مرور گفت: وجود شک و شبهاتی درنحوه‌ی اجرای پروژه‌ی تراموا و نیز اختلافات مدیریت شهری موجب شد دادگستری استان، اشکالاتی نسبت به پروژه داشته باشند. لذا در جلساتی با نمایندگان مجلس، شهرداری و مشاور طرح درصدد رفع این اشکالات و توجیه فنی آنها برآمده است.

کوچکی نژاد با اشاره به کاهش ۱۰۰ درصدی بودجه‌ی ملی تراموا گفت: در بودجه‌ی امسال اعتبار ۲۵ میلیارد تومانی برای راه اندازی فاز اول پروژه در نظر گرفته شده بود. اما به دلیل ادامه‌ی اختلافات بر سر نحوه‌ی اجرای پروژه در بودجه‌ی ۱۴۰۰، این میزان با ۱۵ میلیارد تومان کاهش، به ۱۰ میلیارد تومان رسیده است. از این رو مقرر شده تا برگزاری جلسات توجیهی دادگستری و دادستانی استان با شهرداری و مشاور پروژه ، فعلا کلنگ این پروژه به زمین نخورد.

گفتنی است پنجشنبه گذشته «حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی» در نشست هم اندیشی با موضوع بررسی طرح احداث تراموا از تشدید نظارت ها توسط قوه قضائیه بر اجرای طرح ها برای جلوگیری از ایراد خسارت به مردم و کشور خبرداده و گفته بود: تصمیم گیری درباره‌ی اجرای تراموا به بعد از برگزاری جلسات کارشناسی با حضور مشاور طرح موکول شده است.

رئیس کل دادگستری گیلان ضمن بیان موافقت دستگاه قضایی با کلیات طرح احداث تراموا در رشت به فقدان نظرات کارشناسان وعدم تبیین جزئیات اجرای آنها در پروژه ها اشاره کرد و افزود: از آنجا که تصمیمات مسوولان بر مال و سرنوشت و آینده مردم تاثیرگذار است باید با کمترین ضریب خطا و اشتباه همراه باشد. دستگاه قضایی برای جلوگیری از رخداد اشتباهات گذشته دراجرای پروژه های ترافیکی مشابه، به موضوع طرح احداث تراموا ورود کرده تا از تضییع بیت المال و هدررفت منابع پیشگیری شود.

این در حالیست که «امیرحسین علوی» رییس کمیسیون توسعه وعمران شورای شهر رشت با اشاره به اینکه مطالعات پروژه تراموا توسط مشاور به پایان رسیده و طرح نیز از ردیف ملی برخوداراست به مرور گفت: مدیریت شهری  رشت آماده‌ی اجرای فاز صفر پروژه است.

 علوی افزود: درحال حاضر در انتظار تایید مصوبه‌ی شورای عالی ترافیک و حمل و نقل وزرات کشورهستیم. چون پیشترمسیرهای پیش بینی شده به تایید و تصویب رسیده وعملا این پروژه باید به زودی شروع شود. در جلساتی که با مشاور پروژه برگزار کردیم، سناریوهای مختلف برای اجرای فاز صفر بررسی شده است.

وی ادامه داد: ۴ مسیر پروژه شامل مسیر اول حد فاصل میدان انصاری تا فرودگاه ، مسیر دوم مسکن مهر تا میدان گیل ، مسیر سوم انصاری تا پیاده راه و مسیر چهارم از پیاده راه شهرداری تا میدان گیل پیش بینی شده که فاز به فاز احداث خواهد شد. خوشبختانه مسیرهای چهارگانه تراموا در رشت نیازمند تملک اراضی نیست و فقط برای ساخت ایستگاهها دربرخی مناطق نیاز به تملک اراضی از سوی وزارت راه و شهرسازی داریم.

گفتنی است پیش از این قراربود عملیات اجرایی و کلنگ ‌زنی پروژه تراموای شهر رشت در دهه فجر سال ۹۸ آغاز شود اما به دلیل عدم صدورمجوز نهایی از سوی وزرات کشور تا کنون این پروژه در رشت محقق نشده است. پیشتر به گفته رییس شورای شهر رشت اجرای کامل پروژه  تراموا در رشت به  ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که باید از طریق بودجه ملی پیگیری شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.