تأکید بر راه اندازی سیستم تصفیه خانه در سراوان

0 778

«احسان الله شکری» مدیر امور نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان از ادامه مشکلات زیست محیطی جایگاه مرکز دفن زباله سراوان خبر داد.
مدیر امور نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان درگفت وگو با ایسنا گیلان، گفت: روزانه بالغ بر هزار تن زباله وارد محل دفن زباله سراوان می شود و همچنان وضعیت نامطلوبی دارد.
شکری با اشاره به اینکه مرکز دفن زباله سراوان رشت درگیر پذیرش زباله دیگر شهرستانهای دیگر است گفت: با روانه کردن زباله شهرستانهای فومن، صومعه سرا، ماسال به مرکز دفن زباله سراوان هر روز به میزان زباله دراین مرکزافزوده می شود.
وی خواستار راه اندازی هر چه سریعتر سیستم تصفیه خانه درمرکز سراوان شد و افزود: تا وقتی که این تصفیه خانه راه اندازی نشود مشکلات زیست محیطی این منطقه به قوت خود باقی است.
موضوع تجمع و دفن زباله در جنگل‌های سراوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی گیلان و به‌ویژه رشت است که سال‌هاست استان را درگیر خود کرده است.
آلودگی آب‌های زیرزمینی و به تبع آن آلوده شدن محصولات کشاورزی در اراضی همجوار سایت دفن زباله سراوان، تولید شیرابه‌، انتشار گازهای سمی، افزایش حشرات و جانوران موذی، انتشار بو و از بین رفتن بخش وسیعی از جنگل‌های منطقه فقط گوشه‌ای از تبعات انباشت زباله در وسیع‌ترین جنگل‌های مرکز گیلان است.
انتقادات این مسوول محیط زیست استان در حالی عنوان می شود که شهردار رشت در روزهای گذشته از ترخیص دستگاه زباله سوز سراوان ازگمرک خبر داده و گفته بود: تا دو ماه آینده شاهد راه اندازی سیستم تصفیه خانه شیرابه سراوان رشت خواهیم بود.
درای نباره ناصر حاج محمد شهردار رشت هم گفت: تلاشها برای به سرانجام رسیدن هرچه سریعتر کارخانه تصفیه شیرابه با جدیت ادامه دارد.
وی از استمرار بازدید هفتگی شهرداری رشت از منطقه سراوان خبر داد و افزود: هم اکنون تجهیزات تصفیه خانه خریداری شده و در محل احداث استقرار یافته است. با نصب تاسیسات و بهره برداری از سیستم تصفیه مذکور، خروجی تصفیه شده شیرابه های زباله که پس از تصفیه به رودخانه می ریزد و از طرفی منشأ اصلی آلودگی های دو رودخانه رشت است حذف و آلایندگی دفنگاه سراوان به مراتب کاهش خواهد یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.