تصویب قانون ارزش گذاری ملک تا پایان سال

معاون مسکن راه وشهرسازی گیلان خبر داد؛

0 135

معاون مسکن راه و شهرسازی گیلان از تصویب قانون ارزش گذاری ملک تا پایان سال خبر داد وگفت: با تصویب این قانون از افزایش بی ضابطه قیمت ملک و مسکن جلوگیری می‌شود.

در سالهای اخیر قیمت مسکن و نرخ اجاره بها، هزینه‌های مضاعفی را به دوش مستاجرین گذاشته و یک سوم سبد هزینه خانوارهای شهری را بلعیده است. بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران فقط در گیلان، ۳۷ درصد بودجه خانوارها صرف هزینه مسکن می‌شود .

در این میان افزایش ۱۵۰ درصدی اجاره بها، اخذ دریافت کمیسیون مازاد توسط مشاورین املاک و عدم ارایه کد رهگیری از چالش‌های مستاجران در فصل نقل و انتقال با صاحبین ملک و مشاورین املاک بوده است. چراکه نرخ گذاری ملک و مسکن در کشور تاکنون تابع هیچ قانونی نبوده و عملا برای ارزش گذاری ملک و زمین قانون و دستورالعمل مشخصی وجود ندارد و صاحبین املاک بدون هیچ نظارتی به افزایش قیمت ملک خود اقدام می‌کنند.

در همین رابطه «حسین کشاورز» معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی گیلان از تصویب قانون ارزش گذاری ملک و زمین تا پایان سال خبر داده است.

 کشاورز با بیان اینکه در صورت ابلاغ این قانون برای املاک ارزش گذاری زمین انجام می‌شود گفت: با تصویب این قانون از قیمت گذاری ملک و زمین بیش از ارزش واقعی ملک جلوگیری می‌شود.

 معاون راه وشهرسازی گیلان با اشاره به فعالیت و نظارت کارگروه بازرسی و ساماندهی مشاورین املاک از چند ماه گذشته بروی تعیین قیمت ملک و ارزش گذاری زمین و اعیان به مرور اظهار کرد: در حال حاضر تعیین قیمت و ارزش گذاری ملک تابع هیچ قانونی نیست و هرگونه نرخ گذاری در اختیار صاحب ملک قرار دارد.

وی تأکید کرد: در این کارگروه به دنبال این هستیم که مشاورین املاک را مکلف به ارایه کد رهگیری کنیم تا از انعقاد قرارداد غیر رسمی و مبایه نامه خودداری کنند. مشاورین املاک موظف‌اند هرگونه قرارداد نقل و انتقال و اجاره را در داخل سامانه املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی ثبت و کد رهیگری ارایه کنند.

 معاون راه وشهرسازی استان با تصریح به اینکه این اقدام، گام اول در ساماندهی فعالیت مشاورین املاک و جلوگیری از افزایش قیمت مسکن است اضافه کرد: فایده این کار برای مستاجرین اینست که مستاجر در سال بعد با دراختیار داشتن کد رهیگری و ثبت شده در سامانه، می‌تواند هرگونه افزایش قیمت نرخ اجاره بهای بالاتر از سقف مشخص را به راه وشهرسازی اطلاع رسانی کند و ما طبق قانون، اجازه افزایش بهای ملک را نخواهیم داد. بنابراین دریافت کد رهگیری در ساماندهی مشاورین املاک و در جلوگیری از افزایش قیمت ملک بسیار مهم و تاثیرگذار است.

 وی تأکیدکرد: مشاورین املاک مکلف به ارایه کد رهیگری هستند و اگر همه مشاورین املاک این قانون را اجرا کنند هیچ موجری نمی‌تواند مانع از ارایه کد رهگیری و افزایش بی ضابطه نرخ اجاره شود.

 لازم به ذکر است هفته گذشته «تیمور پورحیدری» مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان در جلسه کمیسیون نظارت مرکز استان از پلمب ۷۸ مشاور املاک متخلف در رشت خبر داد و گفت: طرح ساماندهی مسکن و مشاورین املاک گیلان با قوت در حال اجرا است و برخوردها جدی‌تر می‌شود.

 در حال حاضر۴ هزار مشاور املاک در رشت فعالیت دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.