اتوبوس‌های رشت پیشکش کارخانجات و موسسات خصوصی

تصمیمات شورای شهر رشت، هر روز بهتر از دیروز!

0 213

در حالیکه روزهای گذشته رییس شورای شهر رشت از تاخیر در فعالیت ناوگان اتوبوسرانی انتقاد کرده و عملا این ناوگان را تعطیل اعلام کرده بود، امروز اعضای شورای شهر رشت طی مصوبه‌ای به لایحه اجاره اتوبوس‌های رشت به کارخانجات و موسسات رأی مثبت دادند. مصوبه‌ای که با مخالفت رییس شورا همراه بود.

 این لایحه در حالی به تصویب اعضای شورای شهر رشت رسیده که این شهر همواره با کمبود ناوگان عمومی حمل و نقل شهری بخصوص اتوبوس و مینی بوس مواجه بوده و شهروندان در دقایق زیادی را در ایستگاه‌های سطح شهر به انتظار اتوبوس سپری می‌کنند.

پیشتر به گفته «محمد حسین واثق کارگرنیا» رییس شورای شهر رشت، از ۳۶ دستگاه اتوبوس موجود فعال؛ هم اکنون حدود ۱۵ دستگاه آن خارج از محدوده شهر و به مجموعه‌های دیگر با هدف کسب درآمد اجاره داده شده‌اند.

کمبود ناوگان اتوبوسرانی رشت بقدری مشهود و قابل لمس است که از مجموع ۱۸۷ دستگاه اتوبوس که در سالهای گذشته در اختیار سازمان اتوبوسرانی رشت قرار داشت در حال حاضر اکنون این تعداد به ۳۶ دستگاه کاهش یافته است.

در حال حاضر با این تعداد اتوبوس فعال در رشت تنها ۷ درصد استانداردهای لازم کشور را در اتوبوسرانی داریم

سال ۱۳۹۵ بود که اعضای وقت شورای شهر رشت در راستای افزایش و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی رشت، در مصوبه‌ای به اعزام ۱۰۲ با هزینه ۱۸۵ میلیون تومان به قزوین رأی دادند و قرار شد هر ماه بیست دستگاه اتوبوس پس از تعمیر به سازمان اتوبوسرانی رشت تحویل داده شود. مصوبه‌ای که در کمال بی توجهی مدیریت شهری سابق، نه تنها عایدی برای حمل ونقل شهری رشت به همراه نداشت بلکه در نهایت بعد از گذشت چند سال در نهایت تنها ۱۵ دستگاه اتوبوس پس از تعمیرات نامناسب به شهرداری رشت تحویل داده شدند و تعدادی از آنها نیز در سرویس حمل ونقل قزوین به کار گرفته شدند.!

فعالیت زود هنگام اتوبوسها پیش از شروع سرویس حمل ونقل عمومی، چیزی جز خستگی و فرسودگی رانندگان به همراه نخواهد داشت و تاثیر منفی در فعالیت رانندگان ناوگان می‌گذارد.

حال که اتوبوسرانی رشت با کمبود‌های مضاعفی در سرویس دهی به شهروندان رشتی مواجه است، اجرای این لایحه نیز می‌تواند چالش‌های تازه‌ای با کاهش کیفیت خدمات دهی برای شهروندان به همراه داشته باشد. بطوریکه به گفته «محمد حسین واثق کارگرنیا» رییس شورای شهر رشت به مرور در حال حاضر با این تعداد اتوبوس فعال در رشت تنها ۷ درصد استانداردهای لازم کشور را در اتوبوسرانی داریم.

رشت نیازمند ۴۰۰ دستگاه اتوبوس است

 کارگرنیا که در جلسه امروز شورای شهر رشت به این مصوبه رأی مخالف داد با اشاره به اینکه باید به ازای هر دو هزار نفر یک دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعال باشند اضافه کرد: در حالیکه رشت به ۴۰۰ دستگاه اتوبوس نیازمند است اما الان ۳۴ دستگاه فعال داریم که این تعداد برای پوشش حمل ونقل عمومی به شدت ناکافی است.

رییس شورای شهررشت در ادامه وضعیت حمل و نقل عمومی رشت را نامناسب دانست افزود: در حالیکه شهروندان در حمل و نقل عمومی با مشکلات زیادی از جمله تاخیر و کمبود فعالیت اتوبوس در مناطق مختلف مواجه هستند، چرا با وجود چنین وضعیتی و نبود اتوبوسهای مازاد برای سرویس دهی این مصوبه به تصویب رسید.؟

قرار شده این اتوبوسها در ساعات ۵ الی ۷ صبح به کارخانجات و موسسات خصوصی خدمات بدهند و طبق قرارداد نباید خللی به حمل و نقل عمومی رشت وارد شود.

 کارگرنیا با تأکید به اینکه شهرداری برای درآمدزایی ازسازمان اتوبوسرانی می‌توانست به دنبال راهکارهای دیگری باشد اضافه کرد: فعالیت زود هنگام اتوبوسها پیش از شروع سرویس حمل ونقل عمومی، چیزی جز خستگی و فرسودگی رانندگان به همراه نخواهد داشت و تاثیر منفی در فعالیت رانندگان ناوگان می‌گذارد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر این مصوبه نیازمند تأیید هیأت تطبیق فرمانداری است و هنوز ابلاغ نشده است.

درآمدزایی شهرداری با اجاره اتوبوسها

 اما در سوی دیگر «مسعود عباس نژاد» نایب رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر رشت تأکید کرد: سازمان اتوبوسرانی رشت برای تامین بخشی از هزینه‌های خود ناگزیر به اجاره اتوبوسهای خود است. اما قرار شده این اتوبوسها در ساعات ۵ الی ۷ صبح به کارخانجات و موسسات خصوصی خدمات بدهند و طبق قرارداد نباید خللی به حمل و نقل عمومی رشت وارد شود.

 عباس نژاد به مرور افزود: فعالیت اتوبوسها برای کارخانجات در این ساعات منافاتی با خدمات دهی به شهروندان ندارد. این درحالیست که شهرداری رشت اخیرا ۹ دستگاه اتوبوس جدید خریداری کرده که قرار است به زودی به ناوگان اضافه شوند.

 نایب رییس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر همچنین به خرید ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید تا پایان سال اشاره کرد و افزود: تا پایان سال تعداد ناوگان اتوبوسرانی رشت به ۸۰ دستگاه خواهد رسید.

 وی همچنین به فروش اتوبوسهای باقیمانده در قزوین اشاره کرد و گفت: سازمان اتوبوسرانی

باید درآمد فروش این تعداد دستگاه را صرف بهسازی و اورهال اتوبوسهای فعال موجود کند.

عباس نژاد، فعالیت مینی بوس‌ها و ون‌های ناوگان حمل و نقل عمومی رشت برای سرویس مدارس را در اختیار بخش خصوصی دانست و گفت: فعالیت مینی بوسها و ون‌ها به شهرداری رشت مرتبط نیست.

وی همچنین از تصویب افزایش نرخ سرویس مدارس از ابتدای مهرماه خبر داد و گفت: افزایش قیمت ۴۰ درصدی برای سرویس مدارس در شورای شهر مصوب و ابلاغ شده است. حال اینکه چرا تاکنون مدارس نتواستند سرویس دانش آموزان را راه‌اندازی کنند، وظیفه آموزش و پرورش است که پاسخگو باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.