راهیابی دو کارگردان گیلانی به جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ سوییس

0 1,205

فیلم‌های «جزر و مد» و «جان داد» به کارگردانی پدرام مهرخواه و سهیلا پورمحمد موفق به راهیابی به هشتمین جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ سوییس شدند. این جشنواره که مدیریت آن را پروفسور یدالله داج برعهده دارد سالانه مجموعه‌ای از بهترین فیلم‌های داستانی و مستند معاصر را از تمام نسل‌های فیلمسازان ایرانی در زوریخ به مخاطبان سوئیسی ارائه می‌کند. IFFZ خود را بستری برای ارائه فرهنگ و سنت ایرانی و ایجاد پل ارتباطی بین فرهنگ‌های مختلف برای پر کردن شکاف فرهنگی بین ایرانیان و سوئیسی ها و همچنین بسیاری از خارجی‌های مقیم این کشور با زبان جهانی هنر و به‌ویژه هنر هفتم یعنی سینما تعریف می‌کند سینماگران مطرح ایرانی از جمله فاطمه معتمدآریا، داریوش مهرجویی و … سالانه در این جشنواره شرکت می‌کنند.

پدرام مهرخواه کارگردان فیلم جزر و مد در مصاحبه با مرور گفت: این فیلم دومین فیلمی است که به صورت جدی به کارگردانی آن پرداختم. جزر و مد در زمستان ۹۹ در چهار جلسه فیلم‌برداری در رشت و انزلی ساخته شد. تمام عوامل این فیلم از گیلان بودند. بازیگر ها دوره دیده بازیگری در تهران و از این شهر انتخاب شدند.

مهرخواه در خصوص جوایز کسب شده توسط فیلم جزر و مد گفت: این فیلم تاکنون موفق به کسب جایزه فیلم مستقل جشنواره لس آنجلس آمریکا، بهترین بازیگر نوظهوران فلوریدا آمریکا، جایزه ویژه هیات داوران جیپور هند شده است و همچنین به فینال جشنواره فیلم استانبول راه پیدا کرد.

او در پایان افزود: فیلم در شرایط سخت کرونایی در حالی که تمام مسیرها مسدود بودند ساخته شد. طرح این فیلم را از سال های پیش داشتم و از آن زمان نگارش متن فیلنامه را شروع کردم و با ظرفیت های موجود تلاش بر آن داشتم تا جزر و مد را در شمال ایران تولید کنم.

سهیلا پورمحمد دیگر کارگردان گیلانی است که با فیلم جان داد موفق به حضور در مرحله نهایی جشنواره فیلم زوریخ شده است. او در این خصوص به مرور گفت: جان داد یک کار داستانی و انتزاعی با محوریت کودکان است که مدت آن ۱۵ دقیقه و ترکیبی از رئال و انیمیشن است. جان داد در تالاب انزلی ساخته شده و بازیگران آن از رشت و تهران هستند.

پورمحمد به موفقیت‌های فیلم خود اشاره کرد و گفت : اولین اکران فیلم جان داد در جشنواره فیلم کوتاه تهران بود که جز پنج فیلم ایرانی بود که به بخش بین‌الملل راه یافت و همچنین در بخش فیلنامه نامزد شد و در نهایت جایزه ویژه هیئت داوران را کسب کرد. همچنین فیلم جان داد در جشنواره روفیه ترکیه موفق به کسب بهترین فیلم داستانی شد. مجموعا سه حضور بین‌المللی در جشنواره ترکیه داشته است. اولین آن جشنواره زنان ازمیر ترکیه و یک جشنواره دانشگاهی سینمایی داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.