تهدید اکو سیستم غارها با ایجاد مسیرهای گردشگری

0 1,093

مراسم گرامیداشت روز غار پاک با شعار ” غار پاک، آب پاک، اکوسیستم پایدار “برگزار شد.

«محمدپور» مدیرکل محیط زیست گیلان گفت: غار‌ها علاوه بر ارزش‌های زمین شناختی، باستان شناسی و فرهنگی، بعنوان زیستگاه‌های بسیار حساس و منحصر بفرد گروه‌های مهمی از حیات وحش از جمله خفاش‌ها، هستند که نقش بسیار کلیدی در اکوسیستم بیرون غار از جمله تعدیل جمعیت حشرات، دفع آفات و گرده افشانی گونه‌های گیاهی دارند.

وی افزود: ارتباط غار‌ها با منابع آبی زیرزمینی اهمیت آن‌ها را در شرایط اقلیمی کنونی کشور دوچندان کرده است. افزون براین، غار‌ها جاذبه زیادی برای طبیعت‌گردی دارند و علاوه بر آشنایی مردم با ارزش‌های غار که اولین قدم برای حفاظت از آن‌ها است می‌تواند با جذب گردشگران خارجی از نظر اقتصادی در منطقه تاثیر گذار باشند.

غارها نقش بسزایی درتامین منابع آب‌های زیرزمینی دارند، با مطالعه غارها سطح منابع آبهای زیر زمینی سنجیده می شوند. غارها شاهرگ اصلی آب‌رسانی زمین هستند و نقش اساسی در برنامه ریزی جلوگیری از خشکسالی دارند.

«راشین گوهرشاهی» دبیر کارگروه غارشناسی کشور در این باره گفت: غارها به دلیل زیستگاهی، زمین‌شناسی، منابع آب، گردشگری و ورزشی مستلزم شناخت و مطالعه هستن اما برنامه حفاظتی جامعی در کشور برای غارها نداریم.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور با دیدگاه و هدف درآمدزایی و اشتغال‌زایی به غارها نگاه می‌کنند از این رو برای جذب گردشگربیشتر بدون آگاهی،به تغییر در ساختار ورودی دهانه و ساده‌سازی مسیرهای داخل غاراقدام می‌کنند که باعث آسیب دیدن چرخه طبیعی غارها می‌شود و این مساله باعث در آینده اکوسیستم غاررا به خطر می اندازد.

«غار تلابون » درروستای گورج املش، «غار شلاش» در منطقه الماس شهرستان رضوانشهر، «غار سجیران» در جنوب روستای سجیران از توابع بخش رحیم‌آباد رودسر،«غار خون فوشه» در جنوب غربی روستای فوشه قلعه رودخان فومن ، «غارسب طویله» در روستای گیری از توابع منطقه اشکور علیا و سیارستاق ییلاقی در شهرستان رودسر، «غار خونابکش» در منطقه طبیعی- گردشگری تنیان ، «غار دیارجان» در روستاهای عاشورآباد و دیارجان از توابع شهرستان رودسر از جمله غارهای کشف و ثبت شده استان گیلان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.