تهدید توسعه روابط تجاری با کشورهای اوراسیا

فرسودگی و ترک خوردگی پل مرزی آستارا موجب شده:

0 346

توسعه روابط تجاری گیلان با کشورهای cis و اوراسیا نیازمند تسریع دراحداث پل جدید مرزی آستارا با کشور آذربایجان است.

بر اساس آمارهای گمرک گیلان بیش از۸۰ درصد صادرات کالاها به کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا از گیلان و از طریق مرز آستارا انجام می شود. دراین میان زیرساختهای مرزی شهرستان آستارا در حوزه تجارت خارجی از اهمیت خاصی برخوردار است. پل مرزی پایانه زمینی گمرک آستارا از مهمترین زیر ساختهای ترانزیتی وتجارت خارجی این استان است که در معرض ترک خوردگی و فرسودگی پایه ها قرار دارد. با توجه به تردد روزانه ۴۰۰ دستگاه کامیون باری از این پل، وقوع کوچکترین آسیبی می تواند موجب اختلال در ترانزیت کالاهای تجاری صادراتی و وارداتی به استان شود.

در عین حال سال گذشته طی توافق نامه ای بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان احداث پل جدید مرزی برای تردد کامیونهای باری به امضا رسید که احداث آن موجب توسعه روابط اقتصادی و زیرساخت‌های جاده‌ای و افزایش سرعت جابه‌جایی بار‌های ترانزیتی بین دو کشور می‌شود. همچنین با احداث این پل اتوبان باکو – آستارا به آستارا – رشت – قزوین نیز متصل می شود.

در همین رابطه «غلامرضا مرحبا»نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی به مرور گفت: با احداث پل جدید، محل تردد کامیونها به خارج از شهر و به پس کرانه منتقل شده همچنین از تردد کامیونها به داخل شهر جلوگیری می‌شود. در حال حاضر راهداری برای سرعت بخشی به اجرای پروژه نیاز به تملک زمین از سوی پایانه مرزی دارد. این در حالیست که احداث پل از سمت طرف آذربایجانی به سرعت در حال انجام است.

نماینده آستارا اضافه کرد: قدمت بیش از ۸۰ سال پل و قرار گیری در آب رودخانه آستاراچای، موجب حرکت پایه های فلزی داخل آب شده اما اکنون خطری متوجه پل نیست ولی این حساسیت وجود دارد و باید هر چه سریعتر نسبت به احداث پل جدید اقدام شود.

مرحبا با تاکید به گسترش روابط خارجی و توسعه صادرات ازمرز زمینی شهرستان آستارا افزود: در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا تردد مسافر، خودرو سواری و تجارت چمدانی از سمت کشور آذربایجان به مرز آستارا مسدود شده است. از اینرو ضرورت دارد با احداث پل دوم و انتقال ترافیک کامیونها به آن، اقدامات لازم برای بازسازی و مرمت پل قدیمی در دستور کار قرار بگیرد.

لازم به ذکر است ماه گذشته سفیر جمهوری آذربایجان با همراهی نماینده مردم آستارا و فرماندار این شهرستان ضمن بازدید ازروند احداث پل مرزی جدید از پل فرسوده و مستهلک مرزی این شهرستان نیز بازدید کردند.

بر اساس اعلام گمرک آستارا در یک ماهه نخست امسال ۱۳ هزار و ۷۵۱ تن کالا به ارزش ۱۸ میلیون و ۳۳ هزار دلار از این شهرستان به خارج از کشور و ۱۶ هزار و ۳۴۸ تن کالا از گمرکات خارجی به گمرک آستارا به عنوان گمرک مقصد ترانزیت شده است. این کالاها شامل محصولات کشاورزی، پتروشیمی، معدنی، مصنوعات پلاستیکی، کاشی، سرامیک، انواع سنگ های معدنی، لبنیات و انواع آبزیان بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.