سهم ۴ درصدی گیلان در تجارت خارجی کشور

ناظر گمرکات گیلان خبر داد:

0 653

ناظر گمرکات استان از سهم چهار درصدی گیلان در تجارت خارجی کشورخبرداد. «ابوالقاسم یوسفی نژاد» با اشاره به نقش گمرکات گیلان در تجارت خارجی کشور گفت: تجارت خارجی کشور در ۹ ماهه امسال ۷۲ میلیارد دلار به وزن ۱۲۲ میلیون تن بوده که از این میزان، گیلان از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان دی مجموعا ۹۲۵ هزار تن کالا به ارزش ۵۵۸ میلیون دلار صادرات به کشورهای همسایه، عربی، اکراین و افغانستان داشته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۳۸ درصدی در ارزش آن همراه بود.

ناظر گمرکات گیلان همچنین از واردات بیش از یک میلیون و ۲۹۰ تنی کالا به استان طی مدت مذکور اشاره کرد و گفت: ارزش کالاهای وارداتی ۹۵۷ میلیون دلار است که شامل کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانجات و خطوط تولید می‌شود.

یوسفی نژاد، بیش از ۷۵ درصد صادرات استان گیلان را مربوط به محصولات کشاورزی دانست و گفت: روسیه و آذربایجان مهمترین همسایه تجاری گیلان هستند و گیلان نسبت به سایر استان‌های شمالی دارای بیشترین سهم در صادرات است.

 ناظر گمرکات گیلان با اشاره به از افزایش ۱۸ درصدی صادرات به روسیه طی ۱۰ ماهه امسال افزود: بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار تن کالا از کشورهای اوراسیا به ارزش ۶۶۰ میلیون دلار نیز واردات داشتیم که عموما کالاهای اساسی است. صادرات گیلان به اوراسیا بیش از ۴۹۹ میلیون تن کالا به ارزش ۲۶۰ میلیون دلار بوده که نشان دهنده سهم ۵۵ درصدی این استان است لذا نگاه ویژه‌ای به روسیه داریم و می‌توانیم صادرات را افزایش دهیم.

گفتنی است مرز زمینی آستارا بزرگترین مرز شمال کشور است و عمده  محصولات کشاورزی گیلان از مرز آستارا صادر می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.