نبود پایانه‌ محصولات کشاورزی، چالش صادرات گیلان

0 579

استاندار گیلان در جلسه‌ی کارگروه توسعه صادرات استان با اشاره به ضرورت احداث پایانه صادراتی بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های صادراتی تأکید کرد.«ارسلان زارع» افزود: رشد ۴۵ درصدی صادرات طی ۶ ماه نخست امسال با وجود شیوع کرونا و مشکلات بخش‌های مختلف اعم از اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نشاندهنده‌ی موفقیت در این بخش است.

در حالی استاندار گیلان برایجاد این پایانه صادراتی تأکید کرد که سال گذشته نیز این مقام مسوول استان از احداث آن خبر داده و گفته بود: محصولات کشاورزی و غیرنفتی سهم‌ به ‌سزایی در ارزآوری و توسعه‌ی کشور و استان گیلان دارد و باید تلاش کنیم تا این محصولات در بازارهای کشورهای حاشیه دریای خزر عرضه شود. لذا ایجاد پایانه محصولات کشاورزی در بندر آستارا حایز اهمیت زیادی است.

در سال ۱۳۸۳ بود که سازمان توسعه‌ی تجارت، مبنای ایجاد پایانه‌های صادراتی کشور به ویژه در نقاط مرزی را با هدف صادرات محصولات غیر نفتی طراحی کرد. گیلان از ظرفیت‌های اقتصادی و صادراتی مهمی نظیر منطقه‌ی آزاد انزلی، منطقه‌ی ویژه اقتصادی، بندر و راه آهن آستارا، حمل و نقل بین المللی، زمینی، دریایی و ریلی بخصوص در شهرستان آستارا برخوردار است. این شهرستان با داشتن مرز خشکی و دریایی با کشورهای حاشیه‌ی خزر و قرار گیری دبیرخانه‌ی اتحادیه ‌ی اقتصادی اوراسیا، بستر مناسبی برای ایجاد پایانه‌ی صادراتی محصولات کشاورزی است. لذا ایجاد پایانه‌ی محصولات غیرنفتی از اواسط دهه‌ی ۹۰ مورد مطالبه‌ی تجار و بازرگانان این استان قرار گرفت و طرح آن در کارگروه صادرات کالاهای غیرنفتی استان به تصویب رسید.

علیرغم اینکه ایجاد پایانه‌ی صادراتی محصولات کشاورزی در گیلان از سالهای گذشته مطرح شده اما تاکنون اقدام قابل توجهی در احداث آن صورت نگرفته است. سال گذشته بود که «فرهاد دلق پوش» رییس سازمان صمت گیلان دراین باره گفته بود: ایجاد پایانه‌ی صادراتی کشاورزی از مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌های توسعه صادراتی گیلان است و با احداث این پایانه، محصولات کشاورزی گیلان و مازندران به خارج از کشور صادر خواهند شد و زمین مورد نظر برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این طرح مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۴۱۰ میلیون دلار کالای غیر نفتی از گمرک آستارا صادر شده افزود: بیشتر این محصولات، کشاورزی بوده است و ۷۵ درصد صادرات گیلان از شهرستان آستارا صورت می‌گیرد.

این درحالیست که پیشتر درهمین باره «جلیل جلالی‌فر» مشاور روابط اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان با روسیه، از نبود زیرساخت‌هایی همچون پایانه صادراتی در مرز خشکی آستارا انتقاد کرده و گفته بود: گیلان پیشانی اقتصاد کشور با روسیه است و نبود یک پایانه‌ی صادراتی و زنجیره حمل‌ونقل مناسب که بتواند محصولات کشاورزی همچون صیفی‌‌ و سبزی‌ را با کیفیت مطلوب و ‌دلخواه بازار روسیه به این کشور صادر کند باعث شده که عملاً فرصت بهره‌مندی کشور از این بازار کاهش پیدا کند.

«هادی تیزهوش تابان» رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان نیز دراین خصوص به مرور بیان کرد: امروز صادرات ما با مشکلات بیشتری مواجه است که لازم است حمایت دولت از صادرکنندگان بیشتر شود. ازاینرو اجرای اقداماتی مانند احداث پایانه صادراتی در استان می‌تواند در تسریع روابط اقتصادی با کشورهای هدف صادراتی گیلان حایز اهمیت باشد.

وی با اشاره به عضویت ایران‌ در اتحادیه اقتصادی اوراسیا افزود: گیلان جزو نحستین استان‌هایی بوده که وارد موضوعات و‌ برنامه‌های پیرامون اتحادیه اوراسیا شده و باید بتوانیم از ظرفیت این اتحادیه در جهت توسعه‌ی استان بهره ببریم. در ایجاد این پایانه نیز در سالهای گذشته کم کاریهایی صورت گرفته است اما درحال حاضر برای ساماندهی به این موضوع، کارگروهی در استانداری تشکیل شده که پیگیر راه‌اندازی این پایانه هستند.

تیزهوش تابان تأکید کرد: با تشکیل این پایانه کلیه‌ی مراودات صادراتی استان تسریع می‌شود و همه دستگاه‌های اداری مرتبط با صادرات از یک پنجره‌ی واحد در امر صادرات همکاری می‌کنند.

گفتنی است شهرستان آستارا در توسعه‌ی صادرات و گسترش مبادلات تجاری در سطح کشور و در مسیر کریدور شمال به جنوب ازظرفیت ویژه‌ای برخوردار است و بیش از ۴۵ درصد امور تجاری استان گیلان از مرز آستارا انجام می‌شود. سال گذشته صادرات غیر نفتی گیلان از گیلان ۵۰۰ میلیون دلار هدف گذاری شده بود که این رقم به بیش از ۵۸۰ میلیون دلار رسید. هدف گذاری صادرات غیر نفتی استان در سال ۱۳۹۹ نیز ۶۰۰ میلون دلار تعیین شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.