حفظ غذاهای بومی در اولویت وزارتخانه گردشگری

با وجود بناهای تاریخی و میراثی در معرض تخریب؛

0 151

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ احیا و ثبت غذاهای بومی کشور به ویژه گیلان را یکی از اولویت‌های وزارت میراث فرهنگی عنوان کرد.

ضرغامی در جریان سفر یک روزه خود به گیلان و در حاشیه بازدید از یک مجموعه اقامتی و بومگردی در صومعه سرا با بیان اینکه غذاهای بومی و محلی گیلان باید در عرصه کشوری و جهانی معرفی و احیاء شود، اظهار کرد: احیا و ثبت غذاهای بومی کشور به ویژه استان گیلان یکی از اولویت‌های وزارت میراث فرهنگی است.

سخنان وزیر گردشگری در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از بناهای تاریخی و میراثی استان که در اختیار نهادها و دستگاه‌های دولتی قرار دارند نه تنها از عدم مرمت و احیا رنج می‌برند بلکه در معرض تخریب و تغییر کاربری قرار گرفته‌اند. بنابر آمارها، ۴۲ درصد بناهای تاریخی و میراثی استان در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار دارد.

این درحالیست که بسیاری دیگر از بناها و آثار تاریخی استان به دلیل عدم ثبت میراثی رها شده و تخریب شده‌اند.

 پیشتر نیز اداره کل گردشگری و میراث فرهنگی گیلان از شناسایی پنج هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در استان خبر داده بود که از این تعداد تنها یک هزار و ۲۱۲ اثر در لیست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند و خطر فروش، تخریب و تغییر کاربری هر لحظه مابقی بناهای ارزشمند استان را تهدید می‌کند.

لازم به ذکر است؛ طبق ماده ۹۸ قانون برنامه توسعه ششم کشور بسیاری از بناهای ثبتی در اختیار نهادهای دولتی قرار دارد و به موجب قانون باید نسبت به بازسازی و ساماندهی آن‌ها اقدامات لازم را بعمل آورند. در گیلان نیز از تعداد ۵۲۷ اثر منقول مربوط به بناهای تاریخی ثبت شده فقط ۵۶ بنا در اختیار اداره کل میراث فرهنگی گیلان بوده و از این تعداد تاکنون، ۳۵ بنای تاریخی مرمت شده است. اغلب بناهای ثبت شده در اختیار دستگاه‌ها نیز بدون استفاده و مرمت به حال خود رها شده‌اند.

اخیرا نیز یکی از همین بناهای تاریخی که در زمره میراث صنعتی استان قرار دارد از سوی یک دستگاه دولتی به مزایده گذاشته شده است.

 روزهای گذشته نیز یک ویدیو قدیمی از عزت الله ضرغامی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی همرسانی شده که در آن ضرغامی مقبره کورش را موجب گرفتاری مردم شهر پاسارگاد عنوان کرده است.

وزیر گردشگری در این ویدیو بزرگ‌ترین گرفتاری دستگاه‌های اجرایی را حریم آثار تاریخی دانست و به اخذ تصمیم‌های انقلابی تر‌ در این خصوص تأکید کرد و گفت:« من این مشکل را حل می‌کنم و زیر میز می‌زنم. شهر پاسارگاد به‌خاطر مقبره کوروش گرفتار شده و مردم نمی‌توانند ساختمان بلند بسازند، کشاورزی کنند و دکل بزنند. »

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.