۳۰ هکتار تالاب انزلی از گیاه مهاجم پاکسازی شد

مشارکت همگانی در پاکسازی تالابهای استان از سنبل آبی ادامه دارد

0 139

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: بیش از ۳۰ هکتار از تالاب انزلی در یک ماه گذشته از گیاه مهاجم سنبل آبی پاکسازی شد.

«حمزه عشوری» افزود: این اقدام با حضور محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست همکاری فرمانداری، بخشداری،دهیاری‌ها و جوامع محلی شهرستان خمام، بیش از در محدوده شهرستان خمام انجام شده است.

وی از ارتقاء همراهی جوامع محلی برای بهبود وضعیت تالاب انزلی خبر داد و اظهار کرد: سنبل آبی آسیب زیادی به تالاب و اقتصاد جوامع محلی به خصوص حاشیه نشینان تالاب انزلی وارد می‌کند که در همین راستا بیش از ۳۰ هکتار از شرق این تالاب واقع در محدوده شهرستان خمام با تعامل دستگاه‌های اجرایی و مردم محلی از گیاه مهاجم سنبل آبی پاکسازی شد .

عشوری ادامه داد: همچنین طی یک ماه گذشته،روگا(آبراهه)های جیرسرباقرخاله، له لِکا و فرشکی خمام و همچنین بیش از ۲ کیلومتر از روگاهای رمضان بکنده، جیرسرچوکام و شیجان برای عبور و مرور قایق‌ها بازگشایی شد.

در همین رابطه، همزمان موسسه محیطزیستی سرزمین ایده آل ما با همکاری سازمان پسماند و شهرداری منطقه چهار رشت، در یک ماه گذشته هر هفته به پاکسازی و پایش تالاب عینک رشت از سنبل آبی اقدام کرده است.

 «پیمان بازدیدی» مدیرعامل موسسه سرزمین ایده آل ما به مرور اظهار کرد: گیاه مهاجم سنبل آبی به دلیل تکثیر و رشد بالا، به شدت سطح آب را پوشانده و مانع ورود نور و اکسیژن به داخل آب می‌شود و بعنوان تهدیدی جدی برای تنوع زیستی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تالاب عینک رشت در پهنه‌های مختلف خود با گسترش مجدد سنبل آبی مواجه شده افزود: هر هفته با همراهی یک گروه ۷۰ نفره از اعضای موسسه و پاکبانان شهرداری در حال لکه گیری و جمع آوری سنبل آبی از تالاب عینک هستیم. تا کنون نیز در مجموع حدود ۳ هکتار از سطح تالاب از این گیاه مهاجم پاکسازی شده است.

وی تأکید کرد: اگر هم اکنون سنبل آبی پاکسازی نشود در تابستان با رشد بی رویه خود کل تالاب را می‌پوشاند که جمع آوری آن مستلزم منابع مالی هنگفتی است.

این فعال محیط زیستی ابراز امیدواری کرد: هر چه زودتر با اجرای طرح‌های سرمایه گذاری در پهنه‌های مختلف تالاب عینک، ضمن ایجاد طرح‌های گردشگری، این تالاب توسط پیمانکار مربوطه به طور مداوم از وجود گیاه مهاجم سنبل آبی پایش و نگه داری شود.

لازم به ذکر است؛ گیلان بیش از ۳۱  هزار هکتار پهنه تالابی دارد که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن در حدود ۸۰ درصد در قالب سه تالاب انزلی، امیرکلایه و بوجاق تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. تالاب شهری عینک رشت به مساحت ۴۴ هکتار به دلیل معضلات محیط زیستی تاکنون در این کنوانسیون به ثبت نرسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.