دامپزشکی بر سلامت دام عید قربان نظارت می کند

0 685

«سهراب عاقبتی» مدیرکل دامپزشکی گیلان از استقرار ۴۷ اکیپ‌ دامپزشکی برای تایید سلامت دام قربانی در ۱۶ شهرستان این استان خبر داد.
عاقبتی گفت: برای پیشگیری از تب کریمه کنگو طرح نظارت بهداشتی درعید قربان استان اجرا می‌شود. ۱۰۰ دامپزشک، بازرس بهداشت گوشت و ناظر شرعی در این طرح شرکت دارند.
عاقبتی با اشاره به فعالیت کنه‌های عامل انتقال بیماری ویروسی تب کریمه کنگو در فصل گرما گفت: این بیماری هیچ علائم بالینی قابل مشاهده ندارد و از طریق خون دام به سایر موجودات و انسان سرایت می‌کند .بهترین راه پیشگیری از این بیماری سمپاشی جایگاه‌های دام در مناطق پرخطرو توزیع سم رایگان بین دامداران است.

وی نگهداری گوشت در بخش پیش سردکن کشتارگاه را از دیگر راه‌های جلوگیری از گسترش بیماری تب کریمه کنگو اعلام کرد و افزود: گوشت دام پس از ذبح و استحصال لاشه در بخش پیش سردکن قرار می‌گیرد تا با تجزیه ذخایر گلیکوژنی به اسید لاکتیک، ویروس عامل بیماری تب کریمه کنگو غیرفعال شود .هر ۳ کشتارگاه صنعتی استان مجهز به پیش سرد کن با دمای ۰ تا مثبت ۴ درجه سانتی گراد است.
بیماری تب کریمه کنگو بیماری شغلی است که عموما قصابان، دامپزشکان و دامداران به دلیل ارتباط فیزیکی با لاشه دام‌ها درمعرض ابتلا به آن هستند.
در ماه گذشته از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان ابتلای ۱۴ نفر به این بیماری و فوت یک نفربراثر ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو در استان مورد تایید قرار گرفت.
هر ساله با شروع فصل گرما شرایط مناسبی برای رشد ویروس تب کریمه کنگو فراهم می‌شود، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد تب دار مشترک بین انسان و حیوان است، با وجودی که بیماری مخصوص حیوانات است ولی موارد تک گیر و همه گیری های ناگهانی این بیماری درانسان‌ها نیز اتفاق می‌افتد.
این بیماری اغلب دراثر گزش کنه و همچنین دستکاری و له کردن آن، تماس با دام آلوده و یا تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده درزمان ذبح، مصرف گوشت وجگر خام یا نیم پخته و تماس با خون و ترشحات بیمار آلوده منتقل می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.