درگذشت صفرعلی بافکر، موسس سینما ۲۲ بهمن رشت

0 713

صفرعلی بافکر، موسس سینمای قدیمی ۲۲ بهمن رشت درگذشت. سینما ۲۲ بهمن کنونی که در سال ۱۳۴۵ با نام سینما رادیو سیتی تاسیس شد، بیش از پنجاه سال است که در سبزه‌میدان رشت ساخته شده است. سینما سیتی رشت به دنبال ساخت سینما سیتی در شهرهای تهران و مشهد ساخته شد و در زمان ساختش اقبال بسیاری پیدا کرد.

صفرعلی بافکر، تاجر معروف برنج در سال ۱۳۴۵ تصمیم گرفت در کنار کارهای اقتصادی به حوزه فرهنگ و هنر هم ورود کند و از همین رو سینمایی در رشت تاسیس شد که کلاس کاری‌اش یک سر و گردن از سایر سینماهای رشت بالاتر بود.

سینما رادیوسیتی که بعدها به سینما شهرطلایی معروف شد، پس از سال ۵۷ و پیروزی انقلاب به مدت هفت سال تعطیل و متروک ماند تا اینکه صفرعلی بافکر با جدیت برای رفع مصادره این سینما اقدام کرد.

این سینما از سال ۴۵ تاکنون حتی در روزهای رکود سینما در ایران فعال ماند و هیچگاه تعطیل نشد. صفرعلی بافکر روز گذشته در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

او سال گذشته در مصاحبه با ایرنا (شهریور ۹۸) گفته بود: «سال ۱۳۴۵ بود، تاجر برنج بودم و برنج ایران زیر دست های من می چرخید؛ مرا عبدالناصر گیلان می خواندند، بچه هایم کوچک بودند که یک  روز جمعه به اتفاق ۱۱ نفر از برادرزاده هایم (که امروز از پزشکان و استادان دانشگاه هستند) برای دیدن فیلم به سینما رفتیم. سینما در آن موقع حرمتی داشت و همه مسوولان و مدیران از جمله استاندار، شهردار، قضات دادگستری و … پای ثابت سینما بودند؛ به طوری که همه اقشار جامعه اگر گرهی در کار داشتند به من رجوع می‌کردند تا زمانی که مدیر مربوطه را در سینما می‌بینم برایشان گره گشا شوم اما الان هیچکس بافکر را نمی شناسد.»

او در یکی از آخرین مصاحبه‌هایش از سختی این شغل گفته بود. آنطور که بافکر روایت کرده است تمام تجهیزات سینما ۲۲ بهمن کنونی با هزینه خود او خریداری شد اما اکنون درآمد چندانی از آن حاصل نمی‌شود.

بافکر تاکید کرده بود با وجود سختی بسیاری که برای حفظ این سینما تحمل کرده است اما اگر به گذشته برگردد باز هم سینما تاسیس می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.