دسترسی آسان به قرص برنج و مرگ دلخراش سه کودک گیلانی

فرماندار آستانه اشرفیه: شواهد مبنی بر وقوع قتل عمد نیست

0 2,531

مرگ سه دختربچه ‌ی ۸، ۹ و ۱۲ ساله در روستای داخل پایین از توابع بخش مرکزی آستانه‌ی اشرفیه بر اثر مسمومیت ناشی از قرص برنج ، بار دیگر نگرانی ها مبنی بر دسترس بودن وعرضه‌ی راحت این قرص را در پی داشته است.

در حالیکه روز گذشته اخبار رسانه های استان پیرامون سیلاب تالش بود، خبرمرگ این سه کودک در لابلای اخبار سیلاب گم شد. اما مرگ بر اثر قرص برنج، اولین مورد در گیلان نبوده و پیش از این طبق آمارهای پزشکی قانونی کشور، سالانه صدها نفر براثر مصرف این قرص به طور خود خواسته جان خود را از دست می دهند. سال گذشته اعلام شد ۹۱۹ نفر درکشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند. این رقم درمقایسه با سال قبل آن (سال ۹۷) که آمار تلفات ۸۲۵ نفر بود، ۱۱.۴ درصد رشد داشته است. گیلان در این آمار با ۸۵ فوتی رتبه‌ی سوم کشور را به دست آورد.

با توجه به اینکه استفاده از قرص برنج بیشتر در خودکشی افراد بکار برده می‌شود اما به گفته‌ی«فلاح میری» دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان، با بد حال شدن یکی از دختران پیش از انتقال به بیمارستان، وی موضوع خوردن قرص را با خانواده اش در میان گذاشت که با این اعلام، هر سه به بیمارستان ۱۷ شهریور رشت منتقل شدند و متأسفانه هر سه نفر جان خود را از دست دادند.

دادستان استان افزود: بر اساس تحقیقات اولیه قرص‌های مصرفی کودکان، قرص برنج تشخیص داده شد و بازپرس ویژه‌ی قتل، برای بررسی ابعاد موضوع با حضور پزشکان متخصص در بیمارستان حضور پیدا کرد. اما تحقیقات قضایی همچنان ادامه دارد و برای اعلام نظر قطعی درعلت فوت منتظر نظر کارشناسی پزشکی قانونی هستیم.

در رابطه با آخرین جزییات مرگ سه کودک آستانه ای از «حمید رضایی لاکساری » فرماندار آستانه اشرفیه بیشتر جویا شدیم.

رضایی به مرور گفت: تحقیقات تکمیلی درخصوص مرگ این سه کودک همچنان از سوی مراجع قضایی ادامه دارد و شواهد نشان دهنده‌‌ی وقوع قتل عمدی نیست. طبق صحبتهای صورت گرفته از سوی نیروی انتظامی با خانواده ها، این کودکان بر اثرغفلت و در حین بازی دوستانه ، قرص برنج را با قرص جوشان اشتباه گرفتند که منجر به این واقعه‌ی ناخوشایند شد.

فرماندار آستانه اشرفیه با تاکید به اینکه همچنان منتظر اعلام نظرنهایی پزشکی قانونی و بعنوان مرجع صاحبنظر و ذی صلاح هستیم، از خاکسپاری این کودکان در روستای داخل پایین محله‌ی آستانه درعصر امروز دوشنبه خبر داد.

اما در خصوص نگرانی از توزیع و فروش قرص سمی برنج از«فریبرز سروردی » معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان پرسیدیم.

سرودی با بیان اینکه از چند سال گذشته فروش این قرص در داروخانه ها ممنوع شده به مرور گفت: هیچ داروخانه و حتی مراکز فروش سموم کشاورزی حق عرضه و فروش قرص برنج را ندارند. در کل این قرص براساس بخشنامه ، به هیچ عنوان در سطح داروخانه ها توزیع نمی‌شود.

وی تاکید کرد: آنچه که گاهی مواقع تحت عنوان قرص برنج در داروخانه های گیلان به فروش می رسد قرص سیر(بنان) است که دارویی بوده و اصلا سمی نیست.

سرودی گفت: دسترسی و خرید و فروش این قرص عمدتا از طرق دیگر و بیشتر توسط  عطاری‌ها انجام می‌شود که نیازمند ورود مرجع قضایی به موضوع هستیم.

گفتنی است سال گذشته براساس آمار پزشکی قانونی کشور، استان های تهران با ۲۲۰ فوتی، مازندران با ۱۲۲ فوتی و گیلان با ۸۵ فوتی بیشترین آمار مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج را داشته اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.