خسارت حدود ۲۵۰ میلیارد ریالی سیل به تالش

0 713

روز گذشته بار دیگر شهرستان تالش از بارشها و وقوع سیلاب در امان نماند وآسیبهای  زیادی دید. حتی راه‌اندازی سیستم هشدار سریع هم نتوانست مانع جلوگیری از سیلاب و کاهش خسارتهای آن درتالش باشد.

در حالیکه پیشتر به نقل ازمدیرکل بحران استان عنوان شده بود پروژه‌ی هشدارسریع سیلاب در راستای برنامه‌های پیگشیری درحوزه‌ی سیلاب و کاهش خسارات درمناطق سیل خیز استان بخصوص درشهرستان تالش در فازاجرایی قرار گرفته اما بارش ۳۰۰ میلیمتری باران، درکمتر از یک ماه باردیگر خسارت‌ها زیادی به تالش وارد کرد و این شهرستان را وضعیت بحرانی قرار دارد و جان یک پیرمرد ۷۵ ساله اسالمی را در عبور از رودخانه گرفت.

از روز گذشته روستاهای زیادی دربخش مرکزی تالش، حویق، لیسار، کیجاب و کیشن بن، اسالم،هشتپر، چوبر،جوکندان، سرآگاه، سیابیل، خرجگیل و… درگیر سیلاب هستند. ضمن اینکه آب بندان شهر تالش نیز دچارآبگرفتگی شده و درمحور اسالم به خلخال ۱۰ نقطه رانشی ایجاد شده است. بارش سنگین باران همچنین موجب سرازیر شدن سیلاب از مناطق بالادست به سمت پایین دست شده وعلاوه بر قطع راه های روستایی تالش، آب و برق و گاز را نیز قطع کرده و تعدادی از منازل مسکوتی دچار خسارت شده اند.

درهمین رابطه امروز«امیر طالبی» رییس پلیس راهنمایی رانندگی گیلان از مسدود شدن جاده تالش به آستارا خبر داد و گفت: پس از بارش سنگین باران و با توجه به آسیب‌های واردشده به پایه‌های پل بزرگ تالش مسیر رفت‌ وآمد تالش به آستارا و بالعکس از امروز و تا اطلاع ثانوی مسدود شده است.

شرکت آب و فاضلاب گیلان نیز اعلام کرد: مشکل قطعی آب در داخل شهر تالش وجود ندارد، اما به دلیل مسدود بودن راه، چند روستا ازجمله در بخش‌های کرگانرود، مرکزی، اسالم و حویق مشکل قطعی آب ‌دارند. همچنین اداره‌ی کل راهداری استان در اطلاعیه ای  اعلام کرد: درحال حاضر مسیر دسترسی منطقه‌ی خرجگیل محور اسالم – خلخال به منظور ایمنی تردد کنندگان مسدود شده است. همچنین محور تالش به آق اولر درچندین نقطه دچار ریزش و رانش شده ودرمحورهای  روستایی پی سرا محله جوکندان دهنه طولا رود نیز با سیل بردگی مواجه شده است. براثرطغیان رودخانه‌ی ناورود نیز برخی روستاهای این شهرستان همچون گیجا و شیخ محله دچار آبگرفتگی شدند. وضعیت رودخانه های بخش کرگانرود، لیسار و خطبه سرا همچنان طغیانی است. پل بین دو روستای خلیله سرا و باغشلو محله حویق نیز آسیب دیده است.

دررابطه با آخرین جزییات خسارتهای سیلاب و اقدامات انجام شده در تالش، امروز«امیر مرادی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، گفت: درحال حاضر کل منطقه تالش زیر آب است، به واسطه شدت بارندگی، رودخانه های سیلابی هنوز فروکش نکرده و سطح آب پایین نیامده است و لذا خدمات رسانی امکان پذیر نیست. البته از میزان بارش کاسته شده است.  پیش‌بینی‌های اولیه نشان می‌دهد سیل اخیر رقمی حدود ۲۵۰ میلیارد ریال به شهرستان تالش خسارت وارد کرده باشد.

وی افزود: اکنون پل‌های اصلی منطقه‌ی چوبر و اسالم تالش که با رسوبات سیل مسدود شده بود باز شده و شرایط در شهر تالش عادی شده است.همچنین با کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان جریان آب، برق و گاز تمام مناطق سیل‌زده تالش به جز ۶ روستا وصل است و مشکل مناطق باقیمانده هم به‌زودی برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه سیلاب در شهرستان تالش ۲ پل روستایی را تخریب کرد و به ۳ پل اصلی شهر تالش نیز خسارت‌هایی را وارد کرده است افزود: برخی از منازل حاشیه‌ی رودخانه‌ها دچارخسارت‌هایی شده‌اند. ۳ منزل روستایی در تالش به شکل ۱۰۰ درصد تخریب شده  و ۸ خانه‌ی دیگر نیز ۵۰ درصد آسیب دیدند.

درعین حال نماینده‌ی مردم تالش،رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی از اقدامات محافظه کارانه‌ی استاندار و پاسخگو نبودن وی درباره سیلاب تالش انتقاد کرد.

«حسن محمدیاری» گفت: دررابطه با وقوع سیل در شهرستان تالش بارها با استاندار گیلان تماس گرفته شد اما وی پاسخگو نبوده و پیوسته محافظان استاندار پاسخ می‌دهند. این درحالیست که متأسفانه تا امروز به‌هیچ‌وجه خسارت‌هایی که سیل در چند هفته اخیر به منطقه زده بود جبران نشده و مردم همچنان منتظر تخصیص اعتبارات هستند و ما نیز همچنان پیگیرهستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.