راه‌آهن رشت ـ آستارا آماده اجرا شد‌

وعده افتتاح راه‌آهن رشت ـ کاسپین در بهار ۱۴۰۲

1 371

عملیات اجرایی راه آهن رشت – آستارا بعنوان قطعه پایانی کریدور شمال به جنوب بعد از گذشت ۴ سال بلاتکلیفی از هفته آینده اجرایی می شود.

استاندار گیلان از مقدمات اجرای خط راه‌آهن رشت-آستارا درهفته آینده خبر داد و گفت: طبق قولی که داده شد، راه‌آهن رشت-کاسپین نیز بهار سال آینده باید تحویل داده شود.

«اسدالله عباسی» با اشاره به موقعیت کریدور شمال ـ جنوب و با بیان اینکه دروازه تعامل تجاری و اقتصادی ایران و روسیه از کریدور شمال ـ جنوب، بندر کاسپین و خط ‌آهن رشت ـ کاسپین می‌گذرد، اظهار داشت: مقدمات برای اجرای خط راه‌آهن رشت ـ آستارا ازهفته‌ آینده آغاز می‌شود. با توجه به ظرفیت‌های مذکور، شهر رشت در ترانزیت کالاها و دروازه اقتصاد و تجارت نقش‌آفرین خواهد شد.

لازم به ذکر است؛ احداث خط ریلی ۱۶۰ کیلومتری رشت- انزلی- آستارا از جمله پروژه‌های نیمه تمام دولت تدبیر و امید ودولت رییسی است بود که طی سالهای اخیر چالش نبود سرمایه گذار و عدم مشارکت کشورهای همسایه مانع از ادامه احداث این خط ریلی شده بود. بطوریکه نتوانست بیش از ۱۰ کیلومتر از شهرستان آستارا پیشروی کند.

این درحالیست که پیش ازاین قرار بود این پروژه با سرمایه گذاری و مشارکت ۵۰۰ میلیون دلاری آذربایجان تکمیل شود که در نهایت با بد عهدی این کشور در اجرای تفاهم نامه مواجه شد. بعد از آن هم ورود قرارگاه سازندگی خاتم به پروژه نیز به دلایل اعتباری و کمبود مصابح ساختمانی در ایستگاه کارگاه ساختمانی متوقف شد.

در نهایت در پاییز گذشته با پیشنهاد سرمایه گذاری و مشارکت دولت روسیه در طراحی و احداث پروژه آستارا، گام جدیدی در تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب در صورت تایید طرح مالی روسیه از سوی ایران برداشته شد. مسیری که تکمیل آن می‌تواند رویای جذب بار منطقه و تحقق ترانزیت ۲۰ میلیون تنی برای ایران و نیز دسترسی کشور روسیه به آبهای گرم خلیج فارس و کشورهای هندوستان و جنوب شرق آسیا را محقق سازد.

پیش‌تر وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا اعلام کرده بود که در صورت تأمین مالی با مشارکت روس‌ها، این خط ریلی سه‌ساله تکمیل خواهد شد.

1 نظر
  1. شهریار می گوید

    سلام
    چقدر خود شما احتمال میدین که این کار تا سال دیگه به پایان برسه ؟ اصلا کسی مگه کاری را شروع کرده که به پایان برسه؟ یارو یک گپی اومده و شما خبرشو میزارین ! آقا مگه کی گفتند و انجام دادند که این هم انجام بشه، کلا هم ما و هم شما سر کاریم 😂
    تنها امید ما به چینی ها هست که شاید بیان و کارهای ناتمام اینا رو تمام کنند ، مثل اتوبان قزوین رشت 👀

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.