رنج بیماران دیالیزی گیلان از فرسودگی امکانات

کمبود 80 تخت بستری؛

0 289

به گزارش ایلنا از رشت،مسئول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه گیلان رتبه دهم کشور را از حیث تعداد بیماران کلیوی دارد گفت: این استان یکهزار و ۴۵۰ بیمار کلیوی دارد که به خدمات دیالیز نیازمندند.

سیامک ریماز افزود : ۲۶۵ تخت دیالیز در گیلان وجود دارد که ۲۰۱ تخت در مراکز دولتی و ۶۴ تخت در مراکز خصوصی به بیماران کلیوی خدمات رسانی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۱۰۰ بیمار در مراکز دولتی و ۳۵۰ بیمار دیگر هم در بخش خصوصی خدمات دیالیز دریافت می‌کنند گفت: شاخص تعداد تخت‌های دیالیز در چندان مطلوب نیست و برای رسیدن به شاخص کشوری باید ۸۰ تخت دیالیز به امکانات درمانی استان اضافه شود.

مسئول امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی گیلان فرسودگی ناوگان دیالیز در این استان را یکی از مشکلات مهم بیماران دیالیزی عنوان کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی پارسال ۲۹ دستگاه دیالیز خریداری و بین مراکز دولتی توزیع کرد و امسال هم قرار است برای مرکز دیالیز تابش ۱۰ دستگاه دیالیز جدید خریداری شود.

وی به پیوند کلیه زنده اشاره کرد و گفت : از سال ۱۳۹۷ بنا به یکسری ملاحظات اخلاقی پیوند کلیه از دهنده زنده به بیمار نیازمند به غیر از خانواده درجه یک ممنوع شد از طرفی لیست انتظار بیماران نیازمند دریافت کلیه در حال افزایش است و باید فرهنگ اهدا عضو بیماران مرگ مغزی را بیشتر در جامعه ترویج کنیم.

سیامک ریماز با بیان اینکه وزارت بهداشت برای حمایت از بیماران خاص بسته‌های حمایتی در نظر گرفته است گفت: رایگان بودن خدمات دیالیز در مراکز دولتی و رایگان کردن دارو برای بیماران در نوبت پیوند از جمله این حمایت‌ها است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.