رکود و بی‌رونقی در صنایع نساجی گیلان

تلاش‌های بی ثمر برای احیای صنایع نساجی ادامه دارد

0 468

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به سابقه گیلان درحوزه صنعت نساجی گفت: همه توان خود را برای احیاء مجدد و بازسازی جایگاه گیلان در حوزه صنعت نساجی به کار گرفته‌ایم.

به گزارش مرور، فرهاد دلق‌پوش با تأکید برشناخت ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گیلان احیای صنعت نساجی در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان قرار دارد و برای تحقق آن در حال برنامه‌ریزی هستیم.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان به سابقه بسیار خوب این استان در حوزه صنعت نساجی اشاره کرد و افزود: این سازمان با پشتوانه حمایت‌های دولت همه توان خود را برای احیاء مجدد و بازسازی جایگاه گیلان در حوزه صنعت نساجی به کار گرفته است و از فعالان این بخش حمایت‌های لازم را در حوزه‌های مختلف به‌ عمل می‌آورد.
دلق‌پوش وجود مشکلات قهری، بین‌المللی، نبود نقدینگی لازم، نبود مواد اولیه تولید، مشکلات ایجاد شده به علت وضع تحریم‌های بین‌المللی و مواردی از این دست را از جمله چالش‌های حوزه صنعت کشور عنوان کرد.
صنایع نساجی از قدیمی ترین صنایع استان هستند که قدمتی بیش از ۵۰ سال دارند. این صنعت به واسطه ابریشم خیز بودن منطقه، بیش از نیم قرن گذشته فعالیت خود را با دهها شرکت کوچک و بزرگ شروع کرد و تولیدات با کیفیت آن سالها به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی صادر می شد. اما اکنون چرخهای رونق دراین بخش به کندی می چرخد  و سالهاست صنایع نساجی با رکود اقتصادی ناشی از نبود نقدینگی و کاهش تولید دست به گریبان هستند.
ایران پوپلین ،فومنات ،ایران برک و دهها شرکت نساجی از جمله شناخته شده ترین صنایع نساجی گیلان هستند که درسالهای گذشته با هزاران کارگر فعالیت داشتند، اما اکنون با کمترین ظرفیت تولید و اشتغال  ۲۰۰ الی ۳۰۰ کارگر در حال فعالیت هستند.
به گفته یکی از فعالین صنعت نساجی استان ، این صنعت درگیلان با مشکلات عدیده ای  دست و پنجه نرم می کند. تحریم ، افزایش قیمت تمام شده تولیدات، سود بانکی و پرداخت بیمه های کارگری تا سقف  ۴۰۰ هزار تومان و مالیات بر ارزش افزوده در مراحل مختلف تامین ماده خام و تولید کالا از جمله این مشکلات است که نه برگزاری کارگروههای رفع موانع تولید و نه حمایت کج و دار مریز نمایندگان استان و بانکهای عامل تا کنون نتوانسته این مشکلات را برطرف کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.