زمین؛ چالش توسعه و سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی خبرداد؛

0 168

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از کمبود زمین برای توسعه این منطقه خبر داد و گفت: سرمایه گذاران خارجی برای ورود به منطقه نیازمند زمین هستند. ما برای توسعه نیاز به زمین داریم.

«محمد سجاد سیاهکارزاده» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در اولین نشست خبری با رسانه‌های گیلان؛ توسعه صادرات و واردات کالاها، ارایه خدمات، جذب سرمایه گذاران خارجی و تسهیل تولید را وظیفه اصلی خود در این منطقه عنوان کرد.

سیاهکارزاده با بیان اینکه هیچ مزیتی برای انتخاب مدیرعامل بومی یا غیر بومی برای منطقه آزاد انزلی وجود ندارد اظهار کرد: سازمان منطقه آزاد انزلی نیازمند مدیرانی برای سیاستگذاری‌های کلان با نگاه بین المللی و عملکردی محلی است و باید منافع مردم منطقه و شهرستان انزلی را مدنظر و در اولویت قرار بدهد.

 مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌ای با کشور روسیه در خصوص پشتیبانی لجستیکی تجاری منطقه آزاد از تجارت این روسیه با کشورهای جنوبی ایران افزود: این منطقه به دلیل وجود زیربناهای بندری و ظرفیتهای توسعه‌ای تنها ا سازمان آزاد تجاری ایران است که برای اجرای این تفاهم نامه انتخاب شد.

وی با تأکید به بازاریابی کالاهای ترانزیتی از سوی این منطقه اظهارکرد: لازمه توسعه تجارت و ترانزیت کالاهای ورودی به کشور، زیر ساختهای سخت افزاری شامل پس کرانه، ساپورتینگ و اپراتور‌های بندری است که به دنبال آن هستیم. در حال حاضر در حوزه انبارها در پس کرانه با کمبود مواجه هستیم.

 سیاهکارزاده در ادامه با اشاره به کمبود زمین در منطقه آزاد انزلی اضافه کرد: به دلیل نیاز سرمایه گذار خارجی به زمین و انبار از زیرساختهای موجود صنایع غیر فعال در شهرکهای صنعتی استفاده کرده و تا کنون موفق شدیم ۲۰ واحد صنعتی را از این طریق فعال کنیم. این در حالیست که نیازمند توسعه فضایی منطقه آزاد انزلی هستیم و از گسترش محدوده منطقه به سایر نقاط استان استقبال می‌کنیم.

وی در خصوص تامین منافع مردم انزلی از توسعه اقتصادی و تجاری منطقه آزاد تصریح کرد: هر گونه توسعه‌ای در این منطقه اتفاق بیافتد در ابتدا باید منافع آن به مردم انزلی برسد. ما بیشترین تعامل در سطح استان را با شهر و مردم انزلی داریم و این امر را وظیفه خود می‌دانیم.

 مدیرعامل منطقه آزاد انزلی رتبه تسهیل کسب و کار در این منطقه را ۹۱ عنوان کرد و افزود: در حالیکه رتبه تسهیل کسب و کار کشور در جهان ۱۲۷ است، از آنجایی که یکی از شاخص‌های سهولت کسب وکار زمین است به دلیل کمبود زمین برای توسعه این منطقه رتبه منطقه آزاد انزلی ۹۱ است اما به لحاظ ارایه خدمات برق، آب و گاز به سرمایه گذاران رتبه اول کشور را داریم و در رتبه‌های دوم و سوم درخواست سرمایه گذاری هستیم.

 سیاهکارزاده با اعلام آمار حدود ۲۱ هزار اشتغالزایی در منطقه آزاد انزلی، به اولویت ایجاد اشتغال برای شهرهای اطراف منطقه تأکید کرد و گفت: برای رسیدن به شرایط ایده آل جای کار داریم چرا که اشتغالزایی کلان نیازمند توسعه است. در عین حال به دنبال جذب مجموعه‌های بزرگ از سایر استانها هستیم که پول و سرمایه خود را به این منطقه منتقل و اشتغال ایجاد کنند.

وی در ادامه پیگیری سیاستهای اقتصادی منطقه انزلی و فعال شدن بندر، فعال شدن پست‌های اسکله دیگر بندر کاسپین با حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: این کار به طور تدریجی و هدفمند شروع شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.