آزادراه به کام زیتون فروشان رودبار شیرین شد

هشت کیلومتر باقیمانده ازاد راه رشت قزوین افتتاح شد

0 300

افتتاح ۸ و ۲ دهم کیلومتر باقیمانده آزاد راه رشت _ قزوین با حضور معاون اجرایی رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید. این قطعه از آزاد راه در محدوده رودبار _ منجیل با حضور «محسن منصوری» معاون اجرایی رییس جمهور و «مهرداد بذر پاش» وزیر راه و شهرسازی و «اسدالله عباسی» استاندار گیلان و جمعی از مسؤولان استان امروز دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید.

بذرپاش: ملاحظه‌های اجتماعی منطقه در نظر گرفته شد

وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره برداری از این مسیر با اشاره به مشکلات ترافیکی این راه اظهار کرد: تردد در این مسیر موجب گله مندی بسیار و ترافیک چند ساعته باعث گرفتاری مسافران و مردم منطقه شده بود که اکنون با بهره برداری از این مسیر دیگر شاهد این مشکلات نخواهیم بود.

ملاحظه‌های اجتماعی منطقه در  تکمیل این قطعه در نظر گرفته شد. ضمن حل مشکل ترافیک این مسیر مهم کشور، اشتغال و کسب و کار مردم منطقه به خطر نیافتد؛ رو قرار شد که مسیر برگشت از همان مسیر سابق باشد.

«مهرداد بذرپاش» با بیان اینکه منابع خوبی برای تکمیل آزاد راه قزوین – رشت تزریق شد، اضافه کرد: در راستای حل معضل این منطقه و مشکل مردم در ساخت این پروژه شتاب شد در خصوص مسیر برگشت این آزاد راه اظهار کرد: ملاحظه‌های اجتماعی منطقه در نظر گرفته شد. این موضوع مهمترین اصول اصلی کار بود که ضمن حل مشکل ترافیک این مسیر مهم کشور، اشتغال و کسب و کار مردم منطقه به خطر نیافتد؛ از این رو قرار شد که مسیر برگشت از همان مسیر سابق باشد.

وی تأکید کرد: رییس جمهور بر گشایش هشت کیلومتر باقیمانده آزاد راه قزوین – رشت پیش از سال جدید اصرار داشت تا مردم بتوانند در نوروز از مزایای این مسیر بهره‌مند شوند و از ترافیک‌ سنگین آن خلاصی یابند.

هشت کیلومتر باقی‌مانده آزاده راه قزوین _ رشت در محور منجیل _ رودبار در سالهای گذشته با چالش‌های مختلفی مواجه بود. مخالفت صنوف زیتون فروشان رودباری برای خارج نشدن از مسیر اصلی جاده و اصرار مسؤولان از نماینده ولی فقیه تا مدیریت شهری برای تحقق خواسته‌های کسبه به منظور تداوم رونق زیتون فروشان موجب شد تکمیل این قطعه در حدود ۶ سال به درازا بکشد. با این حال امروز در حالی این مسیر به  زیر بار ترافیک جاده‌ای رفت که فقط در باند رفت به سمت رشت به رانندگان جاده‌ای امکان تردد می‌دهد و در سوی دیگر زیتون فروشان رودباری با تثبیت جایگاه خود در باند برگشت که درون شهر واقع شده به غایت مطلوب خود یعنی باقی ماندن در محور برگشت آزاد راه دست پیدا کردند.

موضوعی که به تأیید «سید قاسم بشیری» رییس شورای اسلامی شهر رودبار نیز رسید و وی با ابراز خرسندی از افتتاح این مسیر به مرور اظهار کرد: با افتتاح این مسیر، ترافیک چندین ساله رودبار که عمدتا نیز در باند رفت به سمت رشت ایجاد می‌شد برای همیشه برطرف خواهد شد.

 وی با بیان اینکه ترافیک معضل بزرگی در ورودی شهرستان رودبار بود اضافه کرد: با هدایت تردد خودروها به سمت رشت، حال دیگر در مسیر برگشت و در محدوده حضور صنوف زیتون فروشان نیز با تسهیل ترافیک و تردد خودروها مواجه خواهیم شد و این موضوع بهترین عیدی برای مردم رودبار در سالهای اخیر بوده است.

مردم رودبار عمدتا از مسیرهای جایگزین درون شهری تردد می‌کنند و در حال حاضر مسیر اتوبان بیشتر در اختیار تردد رانندگان جاده‌ای و خودروهای ورودی به استان است

 رییس شورای شهر رودبار با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد ترافیک ایجاد شده در ورودی شهر رودبار حاصل حضور دستفروشان بود تصریح کرد: همزمان با افتتاح مسیر جدید، شهرداری از روزهای گذشته به ساماندهی دستفروشان نیز اقدام کرد و هم اکنون علاوه بر تردد روان، حضور دستفروشان دیگر به بروز ترافیک بیشتر در این محدوده دامن نمی‌زند.

بشیری به ایجاد مسیرهای فرعی و پدافندی درون شهری نیز اشاره کرد و افزود: مردم رودبار عمدتا از مسیرهای جایگزین درون شهری تردد می‌کنند و در حال حاضر مسیر اتوبان بیشتر در اختیار تردد رانندگان جاده‌ای و خودروهای ورودی به استان است که از این پس شرایط بهتری را در روان سازی ترافیک این منطقه شاهد خواهیم بود و لطمه‌ای هم به کسب و کار صنوف منطقه وارد نخواهد شد.

رای رفاه مردم رودبار باند برگشت ساخته نشد

در عین حال امروز «خیرالله خادمی» مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در افتتاح باقیمانده آزاد راه با اشاره به مشخصات فنی این قطعه اظهار کرد: آزادراه حدود ۱۱ کیلومتر بود که ۳ کیلومتر آن سال ۹۶ افتتاح شده بود و از ۸ و ۲ دهم کیلومتر باقیمانده، ۲ کیلومتر پُل، ۳ کیلومتر تونل و بقیه نیز دیواره‌ها و ترانش‌های خیلی بلندی است که برای عبور از حاشیه سفیدرود احداث شده است.

برای رفاه مردم رودبار باند برگشت این قطعه ساخته نشده تا اشتغال مردم این شهر به هم نخورد.

وی با بیان این که برای ساخت این قطعه حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: ساخت این پروژه از سال ۹۸ آغاز شده و ارزش روز این طرح حدود ۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور اضافه کرد: برای رفاه مردم رودبار باند برگشت این قطعه ساخته نشده تا اشتغال مردم این شهر به هم نخورد.

 استفاده از سازه های بتنی در احداث ۵ پل

در همین رابطه «شعبانعلی خاوری» مدیرکل پیشین راه و شهرسازی گیلان نیز در خصوص جزییات فنی این مسیر به مرور اظهار کرد: این قطعه دارای پیچیدگی‌های خاصی از جمله عبور از مناطق سخت گذر و اجرای ۶ کیلومتر مسیر فقط بروی پل و تونل بوده که اجرای آن را در کشور منحصر به فرد کرده است.

 وی با بیان اینکه ایجاد ترانش‌های سنگین و عبور از مسیرهای درون مناطق شهری و زیرگذرها، نیازمند فرایند پیچیده‌ای بود که اجرای کار را سخت و پیچیده کرده بود. در عین حال که می‌بایست منافع اقتصادی مردم رودبار و زیتون فروشان نیز در این پروژه تامین می‌شد لذا با اخذ تصمیم درست در نهایت فقط مسیر رفت در این قطعه پیش بینی شد و مقرر گردید مسیر برگشت همچنان از داخل شهر رودبار عبور کند .

 وی در خصوص احداث ۵ پل در این قطعه نیز اظهار کرد: ساخت این پلها با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا و به شکل پیش ساخته و المان به المان در محل اجرا شد که در نوع خود منحصر به فرد بوده است که تاکنون در پل سازی کشور نظیر آن را شاهد نبودیم. همچنین در ساخت پل سفید رود نیز این پل دارای ۱۲۰۰ متر طول دهانه است که برای ساخت آن نیز از همین مدل پیروی شد و کیفیت کار در احداث آن بسیار بالا بود.

خاوری در خصوص احداث تونل ها نیز افزود: برای تونلها از تراشه‌های سنگین استفاده شد که ایجاد آن با انفجار در برخی نقاط به دلیل نزدیکی به منازل مسکونی شهری و کنار رودخانه‌ها به دقت بالایی نیاز داشت که این کار نیز با کیفیت اجرا شد.

خاوری با اشاره به ایمن سازی پلها و تونلها اظهار کرد: در ساخت پلها از بتن بهره گیری شد که بر خلاف سایر سازه‌های راه سازی بوده و ماندگاری بسیار بالایی دارد. اجرای این پلها توسط مهندسین و پیمانکاران داخلی، پروژه بی نظیری بود که در نهایت بعد از چند سال نهایی شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.