ساخت دستگاه جمع‌‌آوری سنبل آبی در انزلی

با حمایت مدیریت بحران استانداری بهره‌برداری می‌شود

0 925

دستگاه جمع‌آوری سنبل آبی که توسط یکی از مخترعین شهرستان انزلی ساخته شده، به بهره‌برداری می‌رسد.

«بهاره پورمردادی» مدیر مرکز رشد واحدهای فناور انزلی و دبیر اتاق فکر فرمانداری این شهرستان ضمن اعلام این خبر در گفت و گو با مرور اظهار کرد: طرح دستگاه جمع‌آوری سنبل آبی توسط آقای «بهمن پورمقدم» طراح و سازنده‌ی این دستگاه به دبیرخانه‌ی اتاق فکر فرمانداری شهرستان بندرانزلی ارسال شد و در جلسه‌ای با حضور و ارایه‌ی ایشان، توسط کارشناسان اتاق فکر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد هماهنگی لازم جهت بازدید مسؤولان شهرستانی و استانی از عملکرد این دستگاه صورت پذیرد و حمایت لازم برای بکارگیری آن به منظور جمع‌آوری گیاه مهاجم سنبل آبی انجام شود.

وی با بیان این که سازنده‌ی دستگاه جمع آوری سنبل آبی زیر مجموعه‌ی شرکت گیل‌آزماست، افزود: پس از بررسی عملکرد این دستگاه از سوی مدیران شهرستانی و پیگیری‌های مستمر فرماندار انزلی، دستگاه مذکور امروز مورد بازید نماینده‌ی مردم انزلی در مجلس، مدیران کل مدیریت بحران استانداری، سازمان حفاظت محیط زیست گیلان و سازمان بنادر و دریانوردی گیلان قرار گرفت و مقرر شد تا با حمایت مدیریت بحران استانداری، عقد قرارداد برای بهره‌برداری از آن بین شهرداری انزلی و شرکت گیل‌آزما انجام پذیرد.

 مشخصات دستگاه

 «بهمن پورمقدم» سازنده‌ی گیلانی دستگاه جمع آوری سنبل آبی درباره‌ی توانایی‌های این دستگاه به خبرنگار مرور گفت: دستگاهی که ساخته‌ام شناوری با وزن دو نیم تن است که با پمپ روغن کار می‌کند. این دستگاه دارای موتوری گازوئیلی با قدرت ۷۵ اسب است که قابلیت اضافه شدن ۱۵ اسب نیز به آن وجود دارد.

وی با بیان این که دستگاه از وجود نقاله‌ی قوی در جلو با توان بلندکردن ۵۰۰ کیلو بار برخوردار است، اظهارکرد: دستگاهی که به منظور جمع‌آوری سنبل آبی از کانادا وارد شده، تنها توان جمع‌آوری این گیاه مهاجم را دارد اما دستگاهی که من ساخته‌ام ضمن برداشت گیاه آن را خرد و به قطعات ریز تبدیل کرده و آن را برای جابجایی کیسه‌گیری می‌کند. همچنین این دستگاهی داری قابلیت جابجایی در باتلاق است وچون یک وینچ قوی دارد اگر در باتلاق گیر کند، می‌تواند خود را نجات دهد. از سوی دیگرشناورهای آن ثابت نیست و قابلیت افزایش و کاهش دارد. این دستگاه با وزن دو و نیم تنی خود و ۴ پرسنلی که بر روی آن کار می‌کنند، حدود ۲۵ سانتی‌متر در آب فرومی‌رود. لازم به ذکر است که این دستگاه از مقاومت بالایی برخوردار است و در برخورد با انواع زباله‌هایی که متأسفانه در تالاب‌های ما رها می‌شود، آسیب نمی‌بیند.

این مخترع با بیان این موضوع که همه‌ی لوازم ساخت این دستگاه هیدرولیک در انزلی و رشت قابل تهیه است؛ تصریح کرد: حدود یک سال ساخت این دستگاه به طول انجامید و هزینه‌ی تمام شده‌ی آن حدود ۶۰۰ میلیون تومان است در حالی که قیمت دستگاه وارد شده از کانادا با دلار ۴ هزار تومانی، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.

پور مقدم در پایان بیان کرد: پیش از این دستگاه آزولا جمع‌کن را نیز اختراع کرده‌ام و به نام من ثبت شده اما از آنجا که کسی آن را از من نخرید، سرانجام اوراقش کردم. ساخت دستگاه جمع‌آوری سنبل آبی را نیز حدود ۸ ماه پیش به اتمام رسانده‌ام و این موضوع را متولیان ذی‌ربط اعلام کرده‌ام.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.