سرریز پساب روغن زیتون به سفید رود

پلمپ واحدهای روغن کشی به دلیل آلایندگی محیط زیستی؛

0 149

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست رودبار از پلمپ واحدهای روغن کشی در شهرستان رودبار به دلیل ورود پساب تولید روغن زیتون به رودخانه سفید رود و عدم رعایت موارد زیست محیطی خبر داد.

«علی فرهی» در خصوص آلایندگی پساب واحدهای تولید روغن زیتون رودبار، اظهار کرد: اداره حفاظت محیط زیست ملزم به رصد و پایش آلودگی‌های تخلیه شده از این صنایع به محیط پذیرنده مانند پساب‌ها است و  واحدهای تولیدی روغن زیتون نیز از آنها مستثنی نیستند.

وی تأکید کرد: پساب تولیدی در اکثر واحدهای تولید روغن زیتون و فرآوری زیتون به صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد رودخانه سفیدرود می‌شود و به علت آلایندگی بالای این پساب متأسفانه رودخانه توان خودپالایی و رفع آلودگی را نداشته و موجب تغییرات جبران ناپذیر در اکوسیستم مربوطه می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست رودبار با بیان اینکه شاخص‌های بالای آلایندگی در داخل پساب واحدهای روغن کشی عمدتا شامل چربی و روغن مازاد اکسیژن خواهی شیمیایی و بیولوژیکی پساب است، افزود: ورود این پساب به داخل رودخانه سفیدرود سبب ایجاد آلودگی آب شده و با توجه به کاهش شدید اکسیژن آب توسط پساب و قدرت اکسیژن خواهی آن، مرگ و میر ماهیان و آبزیان و همچنین کاهش کیفیت آب را در پی دارد.

لازم به ذکر است: پلمپ واحدهای تولید روغن زیتون در رودبار درحالیست که پیشتر «مهدی عباسی» رئیس شورای ملی زیتون گفته بود: محیط زیست هیچ گونه راهکاری برای ساماندهی پساب زیتون ندارد و  رودبار فاقد صنایع تبدیلی در حوزه فرآوری و حفاظت از پسماند تولید روغن زیتون است.

شهرستان رودبار دارای ۱۴هزار هکتار باغ زیتون است. گیلان در مساحت و تولید زیتون رتبه سوم کشور را دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.