سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی و تروما

تهدیدکننده سلامتی مردم گیلان:

0 142

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مناسبت هفته سلامت؛ انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی و تروما را سه دلیل عمده تهدیدکننده سلامتی در گیلان عنوان کرد.

«محمدتقی آشوبی» تلاش نظام سلامت استان را درغربالگری سرطان‌ها، فشارخون و دیابت و تعریف راهکاری راهبردی و عملیاتی برای کاهش مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات اعلام کرد که با اجرای طرح‌های نظام سلامت تا حدودی این تهدیدات کنترل شده است.

وی با اشاره به یکم تا هفتم اردیبهشت مصادف با هفته سلامت افزود: شعار هفته سلامت سال جاری «سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت» است.

آشوبی از اجرای طرح سلامت خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار خانوار در سال جاری خبر داد و گفت: در این طرح همه مردم تحت پوشش قرار خواهند گرفت و نیروهای مورد نیاز بهداشتی و درمانی به مردم خدمت خواهند کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به کنترل بیماری‌های واگیر از جمله پشه آئدس تاکید کرد: این پشه با شناسایی درست کانون‌ها و مه‌پاشی‌های درست، کنترل و مهار شد. وی همچنین با اشاره به شیوع بیماری فاسیولا در استان گفت: علیرغم آموزش‌ها و توصیه‌های لازم جهت کاهش ابتلا به بیماری فاسیولا، گیلان یکی از استان‌های درگیر این بیماری بوده هرچند این بیماری در استان کنترل‌شده است.

آشوبی با تاکید به اینکه افزایش تختهای درمانی ملاک سلامت مردم نیست افزود: باید تلاش شود تا بیمار کمتری به مرکز درمانی مراجعه کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با دفاع از تعطیلی دو بیمارستان خصوصی متخلف بر اساس تصمیم قرارگاه سلامت استانی گفت: سلامت مردم خط قرمز علوم پزشکی گیلان است و در این حوزه با هیچ احدی تعارف نداریم.

لازم به ذکر است؛ در حالیکه سرانه تخت بیمارستانی درکشور به ازای هر هزار نفر ۱.۷۷ است، گیلان با کمبود مراکز بیمارستانی جنرال و سرانه تخت بیمارستانی مواجه است و سرانه تخت بیمارستانی آن در بخش دولتی ۱.۱ تخت و در بخش دولتی و خصوصی، ۱.۶۶ تخت است. با این حال دو بیمارستان خصوصی استان از اواخر سال گذشته به دلیل آنچه که عدم کسب استاندارد‌های لازم، مجوز‌های قانونی پروانه بهره‌برداری، پروانه مسؤول فنی و اعتبار بخشی اعلام شد پلپم و تعطیل شده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.