گزارشگران فساد، حمایت قضایی و حقوقی می شوند

مدیرکل دادگستری گیلان وعده داد؛

0 117

مدیرکل دادگستری گیلان در نشست هم‌اندیشی با رسانه‌ها با تأکید به اینکه اولویت دستگاه قضایی استان در مبارزه و مقابله با فساد است وعده داد: گزارشگران فساد در گیلان، حمایت قضایی و حقوقی می‌شوند و قانون از کسی که فساد را گزارش کند نه تنها برخورد نمی‌کند بلکه حمایت و پاداش نیز می‌دهد.

«حجت السلام اسماعیل صادقی نیارکی» با بیان اینکه استان از مشکلات و معضلات زیادی رنج می‌برد تأکید کرد: رسانه‌ها می‌توانند با بیان مشکلات و مطالبه از مسؤولان، حرکت رو به جلو و کم هزینه و پرفایده‌ای را برای استان فراهم کنند.

مدیرکل دادگستری با انتقاد از بازگشایی پرونده‌های قضایی برای خبرنگاران مطالبه گر افزود: اگر مطالبات خبرنگاران نباشد مسؤولان ممکن است به وظایف خود دیرتر عمل کنند. از اینرو نباید برای خبرنگاران مطالبه گر که دغدغه مشکلات استان را دارند پرونده باز شود.

صادقی نیارکی همچنین خطاب به خبرنگاران تصریح کرد: خبرنگاران برای طرح سوالات در حوزه‌های محیط زیست،حقوق عامه، ترک فعل ها،آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد حضور فعال تری داشته باشند اما نسبت به پرونده افراد حقیقی سوال مطرح نکنند چون پرونده‌های آنها شخصی است.

صادقی نیارکی در ادامه به موضوع فساد درگیلان اشاره کرد و گفت: هرکجا که فساد باشد اعتماد مردم از دست خواهد رفت از این رو اولویت اول ما در استان گیلان مبارزه و مقابله با فساد است و یکی از معاونین رأساً برای رسیدگی به این پرونده‌ها گماشته شده‌است.

رییس‌کل دادگستری گیلان با تأکید بر اینکه در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی برای ما وجود ندارد، افزود: در جریان مبارزه با فساد دست‌های قدرت و متجاوز را در بسیاری از بخش‌ها از جمله آزادسازی رودخانه‌ها قطع کرده‌ایم.

صادقی نیارکی به موضوعات زیست‌محیطی در تالاب انزلی را یک معضل دانست و تصریح کرد: در نشستی که به منظور بررسی‌ تالاب انزلی و بازدیدی که به دنبال آن داشتیم در همان منطقه با آلاینده تالاب که یک کشتارگاه بود برخورد قضایی کردیم چراکه معتقدیم احیا تالاب احقاق حقوق مردم است و دست برداشتن از حق مردم ظلم در حق آن‌ها است.

وی اجرای ناقص طرح هادی را یکی از معضلات استان برشمرد و گفت: اجرای طرح هادی در گیلان با استان‌های همجوار قابل قیاس نیست به گونه‌ای که اقدامات ناعادلانه‌ انجام شده در آن در قاموس هیچ قانون و آیین‌نامه‌ای نمی‌گنجد.

رییس‌کل دادگستری گیلان به مقوله رعایت حجاب و عفاف در استان اشاره کرد و افزود: حجاب شرع خدا و قانون جاری در حاکمیت است و همه باید رعایت حجاب و عفاف را بپذیریم چرا که جدای از احکام الهی، تبعات بی‌حجابی در جامعه خود را نشان خواهد داد.

صادقی نیارکی با اشاره به اینکه رعایت قانون عفاف و حجاب هم در شرع و هم در قانون مورد تأکید قرار گرفته، بیان کرد: اجرای قانون عفاف و حجاب بسیار مهم و باید با تدبیر باشد از این رو باید برخورد با مصادیق بدحجابی توسط ضابطین قضایی آموزش دیده باشد.

رییس کل دادگستری گیلان با اشاره به طرح مطالبه جمعی از خبرنگاران مبنی بر داشتن دادگاه ویژه خبرنگاران، از راه‌اندازی شعبه دادگاه ویژه اصحاب رسانه در استان خبر داد و گفت: باید دادگاهی ویژه اصحاب رسانه در گیلان تشکیل شود تا قضات و ارکان آن جنس رسانه و کارکردهای آن را بشناسد.

صادقی نیارکی در پاسخ به مطالبه خبرنگاران مبنی بر جرم نگاری «دروغ مسؤولان‌»، بیان کرد: دروغ گویی همچون دروغ نوشتن گناه و به‌اندازه خود در قانون جرم انگاری شده و مصادیق آن را به دفعات وجود داشته است.

وی بر ضرورت پرهیز از افترا و نشر اکاذیب تأکید کرد و گفت: باید در گفتن، نوشتن و پیگیری‌ها بر باورهای دینی و اخلاقی که در مواردی جرم انگاری هم انجام گرفته، پایبند و متعهد بود و با تأکید بر این مطلب که نقد خوب است و تخریب نه، اظهار کرد: برای قوت جمهوری اسلامی حرف و قلم زدن خوب است؛ اما هوشیاری و هوشمندی برای همصدا نشدن با دشمن مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.