سنبل آبی در آب بندان فشتام رشت

رییس اداره حفاظت و احیاء تالابهای استان گیلان:

0 479

سنبل آبی یکی از ۱۰ گونه گیاهان مهاجم دنیاست که حیات رودخانه‌ها و تالابهای استان را نشانه گرفته و نفس آن را به شماره‌انداخته است. در سالهای اخیر بسیاری از تالابها و پهنه‌های آبی استان درگیر و آلوده این مهمان ناخوانده شده اند. بطوریکه اکنون حیات جانوری و گیاهی تالابهای گیلان بخصوص تالاب انزلی علاوه بر آلودگی آب و ورود شیرابه‌های پسماند و سموم کشاورزی با گسترش سنبل آبی به مخاطره افتاده است.

پیش ازاین در کنار تالاب انزلی، نام رودخانه‌ها و آب بندانهایی همچون عینک رشت، چاف و چمخاله، ملاسرای شفت بعنوان مناطق آلوده به این گیاه مهاجم به چشم می‌خورد. اکنون در آب بندان ۲۴ هکتاری فشتام رشت( منطقه کارگاهای صنعتی) نیز این گیاه مهاجم دیده شده است.

«عباس عاشوری» رییس اداره حفاظت و احیاء تالابهای استان گیلان دراین خصوص به مرور گفت: این آب بندان در یک منطقه تفریحی و توریستی در نزدیکی رشت واقع شده که به دلیل رها سازی این گیاه توسط مردم در معرض گسترش سنبل آبی قرار گرفته است. سال گذشته در پایشی که از این منطقه انجام شده محدوده رویش گیاه در حدود ۳۰ متر مربع بود که امسال منطقه بیشتری را درگیر خود کرده است.

عاشوری با تأکید به اینکه اوایل بهار و همزمان با فصل رشد گیاه، بهترین زمان برای جمع آوری و پاکسازی سنبل آبی از آب بندانها و تالابها است افزود: علیرغم اینکه گفته شده این گیاه سمی و سرطانی است اما این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و از شهروندان تقاضا داریم با مشاهده این گیاه در هر پهنه آبی نسبت به جمع آوری فیزیکی آن اقدام کنند.

رییس اداره حفاظت و احیاء تالابهای استان گیلان با تأکید به اینکه تالاب انزلی بیشترین عرصه آبی آلوده شده به این گیاه است اضافه کرد: رودخانه‌های حوزه شهرستان صومعه سرا بعد از تالاب انزلی، بیشترین آلودگی به سنبل آبی را در خود دارند. همچنین از ۱۷ شهرستان استان، در ۱۱ شهرستان حداقل یک پهنه آبی به این گیاه آلوده شده است.

 وی تصریح کرد: پهنه‌های آلوده تالاب انزلی و رودخانه‌های صومعه سرا متراکم نیست و پراکنده هستند.

 عاشوری از تداوم پاکسازی و جمع آوری سنبل آبی در تالابهای استان به روش دستی و ماشینی خبر داد و گفت: از همیاری موسسات زیست محیطی و مردمی در پاکسازی سنبل آبی حمایت و استقبال می‌کنیم.

گیلان دارای ۳۱ هزار هکتار پهنه تالابی است که بیش از ۲۴ هزار هکتار آن در قالب سه تالاب انزلی، امیرکلایه و بوجاق تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.