سهم واریزی شهرداری رشت در کجا هزینه شد؟

با توقف کامل پروژه زباله سوز رشت ؛

0 498

«مسعود کاظمی» معاون عمرانی استاندار گیلان با اشاره به اینکه  زباله و پسماند به ابرچالش گیلان تبدیل شده از توقف کامل پروژه زباله سوز به دلیل کمبود اعتبار خبر داد. این درحالیست که شهرداری رشت، سهم ۲۵ درصدی خرید زباله سوز را پرداخت کرده است.

کاظمی با بیان اینکه قرارداد زباله سوز رشت نیازمند اعتبار ۴۰ میلیون دلاری مابین شهرداری و شرکت «TTS» است اظهار کرد: این پروژه به دلیل عدم تامین اعتبار متوقف شد اما درحال پیگیری ملی هستیم.

حل مشکل پسماند در سراوان نیازمند احداث زباله‌سوز، راه اندازی کامل تصفیه‌خانه شیرابه و افزایش ظرفیت کارخانه کودآلی است. اگر چه کارخانه کودآلی در ماههای گذشته توانست حدود ۳۰۰ تن به ظرفیت خود اضافه کند و تصفیه خانه شیرابه نیز هنوز در مراحل اولیه راه اندازی خود باقی مانده، با این حال مشکل مدیریت پسماند و زباله های سرگردان گیلان که راه های انتقال آنها به سراوان در حال مسدود شدن است شاید با احداث زباله‌سوز رشت کمی هموار شود.

با این حال امروز معاون عمرانی استاندار گیلان از توقف پروژه احداث زباله سوز رشت خبر داد. پروژه ای که قرارداد آن در سال ۱۳۹۲ ما بین شهرداری رشت با شرکت تدبیر و توسعه و سلامت  (TTS) به مبلغ ۴۰ میلیون دلار منعقد شد. این شرکت در سوابق خود احداث زباله‌سوز آرادکوه (۲۰۰ تنی) در سال ۱۳۹۰، زباله‌سوز ساری (۴۰۰ تنی) در سال ۱۳۹۱ و زباله‌سوز نوشهر (۲۰۰ تنی) در سال ۱۳۹۱ را دارد.

اما احداث نیروگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت، علیرغم واریز سهم ۲۵ درصدی شهرداری رشت به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۳ بعد از گذشت ۱۰ سال همچنان روی زمین مانده و شروع نشده متوقف شد. این درحالیست که شرکت TTS  متعهد شده بود که بعد از تزریق این مبلغ نسبت به خرید تجهیزات زباله سوز از چین اقدام کند.

درعین حال به گفته یک منبع آگاه به مرور که نخواست نامش برده شود؛ مدیران شرکت تدبیر و توسعه و سلامت در سال ۱۳۹۳ پس از دریافت سهم شهرداری برای خرید تجهیزات زباله سوز از چین، به خرید ساختمانی ۵ طبقه در سعادت آباد تهران اقدام کردند. در حالیکه این مبلغ می بایست بعنوان پیش پرداخت شهرداری رشت صرف خرید زباله سوز می‌شد.  به گفته این منبع، اکنون که شهرداری رشت با کمبود اعتبار برای احداث زباله سوز مواجه است، می‌تواند بعنوان شریک شرکت  TTS در احداث نیروگاه زباله سوز نسبت به این ساختمان مدعی باشد و با فروش آن بخشی از هزینه خرید زباله سوز را تامین کند.

 این مقام اگاه همچنین با اشاره به تخلف شرکت فوق در خرید تجهیزات زباله سوز از چین نیز مدعی شد: مدیران وقت شرکت TTS  به جای خرید تجهیزات به روز زباله سوز، اجناس بنجل و دست چندم نیروگاههای ساری، نوشهر و تهران را تحت عنوان تجهیزات زباله سوز چینی در محل کارخانه کود آلی دپو کرده اند. ادعایی که می تواند از سوی مدیری پسماند استان قابل پیگیری باشد.

روزانه چیز حدود ۱۲۰۰ تن زباله در شهرستان رشت تولید می شود که در حال حاضر بخش زیادی از آن در مناطق مختلف رها و سوزانده و بخشی نیز به کارخانه کود آلی لاکان رشت منتقل می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.