واردات چوب برای مراقبت از جنگلهای هیرکانی

معاون وزیر صمت در دیدار با استاندار گیلان؛

0 178

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای کنترل قیمت چوب و چیپس چوب در داخل کشور نیازمند واردات آنها هستیم.

«محمدمهدی برادران» دردیدار با استاندار گیلان با اشاره به توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت به صنایع چوبی ام‌دی‌اف اظهار کرد: بحران ارزی موجود در ۲ ماه گذشته باعث شد که به حوزه ام‌دی‌اف توجه ویژه داشته باشیم.

«اسدالله عباسی»استاندارگیلان نیز در این دیدارعنوان کرد: زراعت چوب از نیاز‌های اساسی گیلان در راستای ایجاد اشتغال پایدار و توسعه اقتصاد منطقه است. لازم است برای تقویت مزیت صنعت زراعت چوب در استان تلاش بیشتری انجام شود و از جنگل‌های هیرکانی مراقبت شود.

لازم به ذکر است؛ برداشتهای بی‌رویه شرکتهای تأمین چوب صنایع سلولزی در کنار قاچاق چوب، نفس جنگلهایهیرکانی استان را به شماره انداخته است. در حال حاضر بیش از ۵۶۵ هزارهکتار از جنگلهای هیرکانی استان که به ثبت جهانی یونسکو نیز رسیده همزمان با اجرای طرح تنفس و خروج شرکتهای بهره بردار به شدت تحت برداشت وقاچاق چوب به روشهای مختلف به منظور تامین مواد اولیه صنایع سلولزی استان قرار دارند.

این درحالیست که پیش از سازمان منابع طبیعی و جنگلها مقرر کرده بود؛ سالیانه ۱۲۰۰ هکتار زراعت چوب با کاشت صنوبر در مناطق جلگه ای و مرکزی استان انجام شود و فقط جنگلهای مناطق جلگه ای ازحوزه صومعه سرا تا آستارا و بخشهایی از شفت برای تأمین چوب صنایع و نیاز بازار قرار بگیرد. دستورالعملی که تاکنون اجرایی نشده است.

درعین حال سال گذشته ۱۰ هزار هکتار از اراضی سپاه قدس گیلان برای کاشت نهال و اجرای طرح زراعت چوب در این استان قرار گرفت.

طبق آمارهای موجود بیش از ۱۰۰ واحد صنعتی در زمینه تولید انواع ورق‌های فشرده چوبی مانند نئوپان، ام‌دی‌اف، اچ‌دی‌اف و هایگلاس در گیلان فعالیت می‌کنند که بخش زیادی از مواد اولیه آنها از جنگلهای گیلان تامین می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.