شالیکاران گیلان در انتظار لایروبی انهار کشاورزی

0 384

بهار امسال با کمبود بارشهای فصلی و کم آبی زراعی برای کشاورزان گیلانی همراه شد. با وجود اینکه حدود یک ماه از شروع فصل شالیکاری در گیلان می‌گذرد اما کمبود آب مانع از شروع به موقع شخم بهاره و خزانه گیری در بسیاری از مناطق شد. به طوریکه بنا بر اخبار ارسالی از شهرستانهای تالش و صومعه سرا، کشاورزان این مناطق همچنان موفق به کشت برنج نشده‌اند.

بارشهای رگباری در ارتفاعات و وقوع سیلاب و جریان گل در رودخانه‌ها در سال گذشته بسیاری از انهار و سردهنه‌های کشاورزی را در گیلان بخصوص در تالش تخریب کرده و موجب تاخیر در آب گیری مزارع شده است. این در حالیست که انهار و سردهنه‌های سنتی یکی از مهم‌ترین منابع آبیاری زمین‌های کشاورزی و شالیزاری در گیلان محسوب می‌شوند و نقش مهمی در توزیع و تأمین آب مورد نیاز کشاورزی از منابع آبی دارند. در حالیکه شرکت آب منطقه‌ای گیلان از ده روز گذشته نوبت بندی آب را آغاز کرده اما عدم لایروبی انهار یکی ازعوامل تشدید تنش کمبود آب زراعی در استان شده است.

در همین رابطه معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان از لایروبی ۴۸۰ کیلومتر از انهار و زهکش‌های استان برای تامین آب زراعی کشاورزان خبر داد.

«محمد جواد خانی پور» معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: ۴۸۰ کیلومتر معادل ۹۵ درصد از انهار و زهکش‌های نیازمند به لایروبی در استان برای جلوگیری از هدر رفت آب و تامین آب زراعی کشاورزان، تاکنون لایروبی شده‌اند.

وی با بیان اینکه هرساله به منظور افزایش بهره وری شبکه‌های آبیاری و انهار، لایروبی می‌شوند افزود: امسال در مجموع برای لایروبی حدود ۵۰۰ کیلومتر از انهار و رودخانه‌های استان برنامه ریزی شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان، با اشاره به وجود ۳۷۰ سردهنه خاکی در گیلان گفت: تا کنون ۳۵۶ سردهنه در استان بازسازی و آبگذاری شده و بقیه نیز به زودی آبگذاری می‌شود.

گفتنی است اوایل اردیبهشت اسماعیل نجار مدیر کل ستاد مدیریت بحران کشور از بودجه ۲۰۰میلیاردی برای ترمیم سردهنه‌های کشاورزی شمال خبر داده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.