تولید خاویار در گیلان ۴۳ درصد افزایش یافت

0 438

ماهی خاویاری ایران یکی از انواع ماهی در جهان است که همه ساله از سوی شیلات در جهت حفظ ذخایر این ماهی در دریای خزر در حدود چهار میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری در رودخانه‌هایی که به خزر منتهی هستند رهاسازی می‌شود و نیمی از این کار در گیلان انجام می‌شود.

گیلان سالانه با تولید میانگین ۳ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم خاویار در رتبه دوم تولید این محصول در کشور از ظرفیت بالایی در صادرات و ارزآوری خاویار برخوردار است.  اما در چند سال اخیر آلودگی های سمی و صید بی رویه ماهی در رودخانه‌های استان به روشهای مختلف نسل انواع ماهی خاویار و گونه ماهی سفید را در معرض تهدید قرار داده است.

اما با‌ این حال مدیرکل شیلات گیلان از افزایش ۴۳ درصدی تولید خاویار و رها سازی ۶۵۳ هزار قطعه بچه ماهی خاویاری در رودخانه‌های گیلان خبر داد.

«عظیم مدبری» با بیان اینکه در سال گذشته پنج هزار و ۴۵۱ کیلوگرم تولید خاویار داشتیم افزود: مراکز پرورش و تولید ماهیان خاویاری گیلان از جمله مراکز پیشرو کشور در زمینه تولید گوشت ماهیان خاویاری و خاویار هستند که سال گذشته این مراکز در بخش تولید گوشت ماهیان خاویاری افزایش ۳۱ درصدی داشتند.

وی با اشاره به حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری و پشتیبانی از سرمایه‌گذاران برای شروع و ادامه فعالیت‌های شیلاتی در گیلان افزود: سال گذشته حدود ۶۵۳ هزار قطعه انواع بچه ماهیان خاویاری توسط مراکز بازسازی ذخایر ژنتیکی شیلات گیلان تولید شد.

 وی با اعلام این نکته که در حال حاضر از مجموع ۱۲۶ مزرعه ماهیان خاویاری در کشور ۵۵ مزرعه به گیلان اختصاص دارد، اظهار کرد: گیلان در بخش تعداد مزرعه‌های تولید ماهیان خاویاری در کشور رتبه نخست را دارد و با توجه به اینکه تعدادی از مزارع آن مزرعه‌های خرد و اشتغال خانگی هستند در حوزه تولید جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است، در گیلان چهار هزار و ۱۰۰ مزرعه تولید بچه ماهی گرمابی، ۳۵۶ مزرعه سردآبی، ۴۶ مزرعه ماهیان خاویاری و ۳۶۹ مزرعه پرورش ماهی خانگی به فعالیت مشغولند. بیشترین مراکز تولید خاویار در شهرستان‌های تالش، آستانه‌اشرفیه، لاهیجان، رودسر، رشت، بندرانزلی و رودبار قرار دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.