شهر خلاق خوراک، برندِ توسعه شهری است یا معلول بیکاری؟

شهردار رشت با سخنگوی وزارت امور خارجه دیدار کرد

0 357

شهردار رشت امروز در نشستی با سخنگوی وزارت امور خارجه و سفیر ایران در آذربایجان گفت: شهر رشت بیش از هزار مرکز مرتبط با خوراک و رستوران دارد و باید از ظرفیت گردشگری این شهر استفاده شود.

بر اساس گزارش تسنیم ناصر حاج‌محمدی در این نشست رشت را نخستین شهری که طرح شب‌های روشن در آن اجرایی شده، خوانده است و مدعی شده مغازه‌های رشت تا پاسی از شب باز هستند.

طرحی که شهردار رشت از آن نام برده است در زمان استانداری مصطفی سالاری و حضور مسعود نصرتی در شهرداری رشت مطرح شد اما هیچگاه فاز اجرایی آن به نتیجه نرسید.

حاج‌محمدی در این جلسه با تاکید بر تشابهات اقلیمی و فرهنگی میان شهر رشت و باکو ادامه داد: رشت، شهر خلاق خوراک نام گرفته شایسته است از این ظرفیت در توسعه گردشگری استفاده شود.

عنوان «شهر خلاق خوراک» در سال ۱۳۹۴ به شهر رشت داده شد تا این شهر با تکیه بر توانمندی‌های بومی‌اش بتواند در جذب گردشگر و سرمایه‌گذار مسیر متفاوتی را از سر بگیرد. برندی که به عقیده فعالان شهری و میراث فرهنگی عاید چندانی برای شهر رشت نداشته است. موضوع کاربردی نبودن این برند تا جایی پیش رفت که شهرود امیرانتخابی، مدیرکل پیشین اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از احتمال حذف این برند از فهرست یونسکو خبر داد.

با این وجود حاج‌محمدی درحالی از وجود هزار واحد پذیرایی و خدماتی (رستوران) در شهر رشت خبر داده است که فعالان این حوزه این آمار را دلیلی بر موفقیت برند رشت در یونسکو نمی‌دانند. آن‌ها معتقدند وجود این تعداد رستوران در شهر گواهی بر عدم توسعه شهری و میزان بالای بیکاری در رشت است.

شهردار رشت در این دیدار سرمایه‌گذاری را مهمترین ابزار برای توسعه شهر عنوان کرد و گفت: رشت در این زمینه ظرفیت‌های منحصر به فردی دارد. او با «کلانشهر» خواندن رشت ادامه داد: کلانشهر رشت آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را دارد.

حاج‌محمدی تالاب عینک را بزرگترین تالاب شهری ایران قلمداد کرد و گفت: ظرفیت موجود در تالاب عینک می‌تواند نقطه ثقل توسعه گردشگری در رشت باشد. او همچنین با اشاره به گاری‌کبابی های میدان مرکزی رشت اضافه کرد: ارزش این گاری‌ها می‌تواند همتراز با ارزش صنایع دستی باشد.

در این دیدار توسعه طرح‌هایی مانند «از مزرعه تا سفره»، «مدرسه آشپزی» و «آکادمی خوراک» مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.