سخنگوی وزارت امور خارجه: آستارا شهرستانی استراتژیک است

0 716

سیدعباس موسوی در ادامه سفر روز گذشته خود به منطقه آزاد انزلی امروز هم به شهر مرزی آستارا رفت. موسوی در آستارا گفت: از فرصت‌های موجود در شهرستان آستارا باید در جهت تقویت روابط بین دو کشور ایران و آذربایجان استفاده شود. او در همین راستا از شهرستان آستارا به عنوان شهرستانی مهم در توسعه اقتصادی ایران یاد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در جریان بازدید از پروژه بین‌المللی آستارا تا آستارا پیشرفت تکمیل پروژه آستارا ـ رشت را کند ارزیابی کرد و از طرفین ایرانی و آذری درخواست کرد تا سرعت انجام این پروژه را افزایش دهند.

موسوی که روز گذشته جایگزین جواد جهانگیرزاده ـ سفیر فعلی ایران در آذربایجان ـ شد، در ادامه صحبت‌های خود آستارا را شهرستانی مهم و استراتژیک قلمداد کرد و با تاکید بر اهمیت اتصال آستارا  ـ آستارا به خط ریلی قزوین ـ رشت گفت: آستارا پیشانی ایران به شمار می‌رود.

طرح نهایی راه‌آهن آستارا ـ آستارا چند سالی است که در انتظار تکمیل مانده است. این پروژه در تیرماه سال گذشته نیز پس از یک دوره توقف دوباره از سر گرفته شد.

پیرامون اتصال خط راه‌آهن آستارا ـ رشت تاکنون نقطه نظرات متعددی مطرح شده است. بسیاری معتقدند احداث راه‌آهن به  بندر انزلی از لحاظ فنی، اقتصادی و محیط زیستی به سود بندر انزلی نیست و در مقابل احمد دنیامالی، نماینده فعلی بندرانزلی در مجلس تاکید دارد که این خط  راه‌آهن باید به جای اتصال به کاسپین  از بندرانزلی به بندر آستارا متصل شود.

گفتنی است روند تکمیل این پروژه و مراحل سپردن آن به پیمانکار تاکنون چندین بار تغییر کرده است و هنوز در انتظار تکمیل نهایی است.

مرداد ماه گذشته، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در بخش رشت ـ انزلی نسبت به قزوین ـ رشت به دلیل جلگه ای بودن با موانعی مواجه نیستیم ولی در تملک اراضی مسیر  تا پایان برداشت برنج باید صبر کرد.

او همچنین گفت: تاکنون بیش از ۱۵ میلیارد تومان در بخش تملک اراضی مسیر رشت ـ انزلی پرداخت شده انتظار می رود که مردم در فروش اراضی همکاری کنند.

راه آهن آستارا-آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان در فروردین سال ۹۷ افتتاح شد و اکنون قطارهای باری روسیه و جمهوری آذربایجان از این مسیر ریلی به بارانداز راه آهن آستارای استان گیلان وارد و کالاها را تخلیه یا بارگیری می کنند و بعد از اتصال راه آهن آستارا به رشت و تکمیل کریدور ریلی شمال – جنوب ایران، امکان حمل و نقل ریلی از بنادر شمال تا جنوب میسر خواهد شد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقع شده است و با جمهوری آذربایجان سه مرز ریلی، دریایی و زمینی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.