ضرورت نظارت برعملکرد دهیاران، شوراها و دستگاهها در تغییر کاربری ها

0 469

با حضور«محسنی اژه ای » معاون اول قوه قضاییه ،«حجت الاسلام خلیلی» به عنوان رییس کل جدید دادگستری استان گیلان معارفه شد.

محسنی اژه‌ای دراین مراسم گفت: مسئولان باید خدمت را دردستور کار قراردهند و مسئولان در دستگاه‌ حاکمیتی اسلامی نباید در برابر مطالبات مردم و خواسته‌های آنان بی‌توجه باشند.

وی با بیان اینکه برخی افراد با خرج‌کردن پول‌های نامشروع در عرصه انتخابات و برای یکسری نامزد مورد نظر درصدد ایجاد یک جایگاه برای خود هستند افزود: این افراد با پولی که از طریق زد و بند و تضییع حقوق بیت‌المال کسب شده است می‌خواهند درصحنه انتخابات برای تحقق منافع نامشروع خود تلاش کنند. این امکان بروز برخی فسادها را ایجاد می‌کند. لذا باید این اراده و انگیزه برای مبارزه از شکل‌گیری چنین عناصری در دستگاه قضا وجود داشته باشد تا اموال نامشروع و حق ملت از آنان گرفته‌ شود.

اژه ای ادامه داد: عده‌ای تلاش می‌کنند تا مردم را به بی‌غیرتی و بی‌مبالاتی بکشانند. با افرادی که هنجارشکنی کرده وارزش‌های انقلاب، نظام و مردم متدین ایران اسلامی را زیر پا می‌گذارند و جریان طاغوت و شیطان بزرگ را در کشور ترویج می‌کنند باید به شدت مقابله کرد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به حجم بالای پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی و محاکم استان گیلان درمقایسه با سایر استان‌های کشورگفت: این مسئله‌ قابل پیگیری است. وی کاهش تعداد پرونده‌های کیفری و حقوقی درگیلان با استفاده از ظرفیت‌های استانداری، نماینده ولی‌فقیه، عوامل نظامی و انتظامی و سایرین را لازم و ضروری دانست و افزود: نخستین قدم برای تحقق این موضوع تشکیل شوراهای حل اختلاف واقعی در گیلان برای حل و فصل منازعات است.

محسنی اژه‌ای بیشترین سوژه‌های پرونده‌های کیفری در گیلان را سرقت، توهین، ضرب جرح عمدی و غیرعمد و تهدید بیان کرد و گفت: درکناراصلاح فرهنگی باید شرایط را به گونه‌ای مدیریت و برنامه‌ریزی کنیم که عمده این منازعات به جای معطل ماندن در محاکم قضایی استان با صلح و سازی مورد حل و فصل قرار گیرند.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به لزوم فعال شدن بازرسی کل کشور درگیلان تصریح کرد: باید بازرسی در گیلان تقویت شود تا ابتدا خلافی صورت نگیرد و سپس اگر کسی خلافی کرد و مثلاً جواز غیزقانونی از سوی شهرداری یا دهیاری‌ها برای او صادر شد قاطعانه با آن برخورد شود.

وی موضوع تغییر کاربری‌های اراضی دراستان گیلان را یکی از مباحث بسیار جدی این خطه دانست و با تأکید بر اینکه باید منشاء این تخلفات را از بین ببریم گفت: باید مجموعه اقدامات و برخوردها در این زمینه قاطعانه باشد و قبل از هر کاری به سراغ افراد یا دستگاه‌هایی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند رفت.

معاون اول قوه قضائیه تلاش برای جلوگیری از بروز هرگونه تخلف در حوزه تغییر کاربری‌ها را مورد تأکید قرار داد و افزود: نظارت گسترده برعملکرد دهیاران، شوراها و یا دستگاه‌های اجرایی مسئول در صدور جواز تغییر کاربری اراضی لازم است تا در زمان بروز هرگونه تخلف و جرم از آنان مطالبه‌گری لازم انجام شود.

دستگاه قضا از درون نیازمند پالایش است

نماینده ولی‌فقیه در گیلان نیز دراین مراسم  با تأکید بر اینکه دستگاه قضا از درون نیازمند پالایش است، گفت: انقلابی گری در دستگاه قضایی بسیار ضعیف دیده می‌شود درحالی‌که بسیاری از مشکلات مردم باید با تلاش و نظارت قوی دستگاه قضایی حل شوند.

«فلاحتی » مسئله نخست دردستگاه قضا را پرداختن به ساختار درون‌سازمانی و پالایش دانست و افزود: دستگاه قضا از درون نیازمند اصحاب آزاده برای ادامه کار است. انقلابی گری در دستگاه قضایی بسیار ضعیف دیده می‌شود درحالی‌که بسیاری از مشکلات مردم باید با تلاش و نظارت قوی دستگاه قضایی حل شوند.

فلاحتی با تأکید براستفاده از ظرفیت مدیریت جوان و انقلابی در مسؤولیت‌های اجرایی بیان کرد: نخستین انتظار ما از دستگاه قضا نظارت قوی از پایین تا بالا است.

وی با اشاره به فراوانی پرونده‌ها دردستگاه قضایی تصریح کرد: افزایش پرونده‌های قضایی به لحاظ عدم استفاده از ظرفیت‌های دولتی و استفاده نکردن از سامانه جامع فرهنگی تهدید است اما به لحاظ ظرفیت انقلاب اسلامی مأمن بودن دستگاه قضایی یک فرصت است.

فلاحتی با بیان اینکه گیلان مورد هجمه‌های زیادی قرارگرفته افزود: به لحاظ جغرافیایی سامانه‌ای جز گیلان برای زمین‌خواران، کوه خواران، دریا خواران و هوا خواران نیست و ما انتظار داریم به‌ زودی هرروز شاهد تخریب دیوارهایی باشیم که از سوی متصرفات تصرف‌شده و عملاً بارونق تولید در تقابل است.

برمبنای عقلانیت دراستان تصمیم می گیرم

رییس‌کل جدید دادگستری گیلان نیز درادامه با بیان اینکه ما در اسلام نظام‌داریم ، گفت: این نظام در تمامی زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی وجود دارد. لذا تخصصی پرداختی به دایره‌های قضایی یک شیوه مهم است.

«حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی» با تأکید بر شناخت بیشتر استان گیلان و تصمیم‌گیری برمبنای عقلانیت بیان کرد: قول می‌دهم برمبنای عقلانیت دراستان تصمیم بگیرم و از عدالت فاصله نگیرم زیرا برای قضاوت بر مبنای عدالت بسیار حساس هستم.

وی با بیان اینکه عمده ذخایر طلای کشور به دست خودمان بر باد رفته و حیف و میل شده است اظهار داشت: وقتی که این تخلفات و جرایم بزرگ رخ می‌دهد همه از دستگاه قضایی توقع دارند که با عوامل و مفاسد اقتصادی و مالی برخورد کند در حالی‌که در درجه نخست دستگاهی که چنین تسهیلاتی را داده باید مؤاخذه شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.