جریمه های ۲ تا ۸ میلیون تومانی در انتظار آتش زنندگان کاه و کلش

0 539

براساس قانون، اشخاص برای آتش زدن بقایای برنج در شالیزارها ۲ تا ۸ میلیون تومان جریمه نقدی می شوند و درصورت سرایت آتش به مراتع و جنگل ها از ۶ ماه تا ۲ سال مجازات حبس برای مجرمان قابل اعمال است.
«جان احمد آقایی» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در نشست کمیته تخصصی شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی که با اشاره به آتش زدن کاه و کلش در فصل برداشت برنج گفت: طی سالهای اخیر حجم آتش زدن کاه و کلش در سطح استان کاهش پیدا کرده و آموزش های ارائه شده در خصوص فرآوری پسماندها در کاهش اینگونه تخلفات موثر بوده است.
وی با بیان اینکه از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان، سالانه حدود یک میلیون و یکصد هزارتن کاه و کلش تولید می شود، تصریح کرد: این مقدار پسماند منبع خوبی برای تغذیه دام محسوب می شود که لازم است بدین منظور بستر و زمینه آگاهی رسانی بیشتر به کشاورزان فراهم شود.
وی از دادستان های شهرستانها و روسای حوزه های قضایی بخش ها خواست تا ضمن هماهنگی با دستگاه های مسئول در پیشگیری از آتش زدن کاه و کلش، از اقدامات آلوده کننده محیط زیست توسط برخی زارعین جلوگیری کنند.
با شروع برداشت برنج در مزارع  استان، سوزاندن کاه و کلش باقی مانده در شالیزارها دور از انتظار نیست. هرچند که در سالهای اخیر تلاشهای زیادی از سوی محیط زیست با همکاری نهادهای قضایی و انتظامی استان برای کاهش آتش زدن ضایعات کشاورزی به طور مشهودی کاهش یافته است.
در تمام مناطق استان مزارع شالیزار برنج وجود دارد و آتش زدن ضایعات، پسماند کشاورزی و کاه و کلش برنج درآنها به عنوان یک تهدید زیست محیطی شناخته شده است. کارشناسان، برداشت مکانیزه در شالیزارها و به جا ماندن ضایعات کاه و کلش را از جمله تبعات آن عنوان می کنند که تبدیل به یکی از معضلات بزرگ درمحیط زیست استان شده است. همچنین برخی آموزش‌های نادرست به کشاورزان در گذشته، آنها را به این باور رسانده که برای آفت زدایی از خاک مزارع، کاه و کلش را بعد از دروی برنج آتش بزنند.
در حالیکه کاه و کلش پس از برداشت برنج می‌تواند یک منبع درآمد برای کشاورزان باشد، اما آتش زدن آن در مزارع علاوه بر مشکلات زیست محیطی موجب از بین رفتن این محصول از چرخه بهره وری تولید و ضرر و زیان اقتصادی به بخش کشاورزی گیلان می شود.
در روزهای گذشته نیز فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان از شناسایی و معرفی کشاورزان متخلف که اقدام به آتش زدن کاه وکلش مزارع کنند به مراجع قضایی استان خبر داده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.