ضعف گیلان در جذب منابع مدیریت بحران

مدیرکل ستاد بحران استانداری خبر داد:

0 141

مدیرکل مدیریت بحران استانداری‌گیلان از ضعف استان در جذب بودجه‌های ملی در حوزه بحران خبر داد.

گیلان از استان‌های حادثه خیز کشور است و همه ساله با مخاطرات طبیعی و حوادث زیادی از جمله سیلاب و رانش زمین مواجه می‌شود که خسارات جبران ناپذیری به طبیعت استان وارد می‌کند. چنانکه طبق طبق گزارش دفترکاهش مخاطرات سازمان ملل متحد برای بازه زمانی ۳۰ ساله، گیلان با ۴۰ هزار و ۶۶۹ مورد بیشترین تلفات از نظر مخاطرات طبیعی در کشور را دارد و از ۴۲ حادثه طبیعی کشور بالغ بر ۳۰ حادثه در گیلان اتفاق می‌افتد.

تاکنون دخالت بی‌رویه در محیط زیست، دستکاری مسیل‌ها و آبگذرها، اشغال مسیل‌ها و حریم نهایی رودخانه‌ها و تغییر بدون ضابطه در پوشش سطحی زمین، تخریب مراتع، قطع درختان جنگلی و تخریب پوشش گیاهی، نبود سیل‌بندها در مکان سیل‌گیر، کم توجهی به اجرای طرح‌های آبخیزداری از جمله دلایل بروز سیل در گیلان بوده است.

 با این حال «محمدرضا حق بین» مدیرکل بحران استانداری گیلان اعلام کرد: این استان در دریافت اعتبارات و منابع مالی جبران خسارتهای حوادث طبیعی در سیلابهای اخیر از بودجه ملی به خوبی بهره مند نشده است .

مدیرکل بحران استانداری با بیان اینکه ۳ درصد بودجه‌های جاری کشور به بحران اختصاص دارد، اظهار کرد: سهم گیلان در حوزه بحران یک هزار ۸۹ میلیارد تومان بود که متأسفانه از این بودجه‌های ملی به خوبی بهره‌مند نشدیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بالغ بر دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به ساختمان‌ها، ابنیه‌ها، راه‌ها و منابع طبیعی استان خسارت وارد شده تأکید کرد:تنها بخشی از یک هزار و ۸۹ میلیارد تومان سهم استان تخصیص یافته است.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان همچنین از وجود ۱۷۹ پل در معرض خطر در مناطق مختلف استان خبر داد و گفت: برنامه ریزی برای بودجه ترمیم و بازسازی این پل‌ها در اختیار کشور است که برای ۴۰ تا ۵۰ پل خطرپذیرتر منابع اعتباری تا پایان سال تعیین می‌شود.

لازم به ذکر است: بارش شدید باران و سیلاب در شهریور ۱۴۰۲ در شهرستانهای تالش و آستارا منجر به تخریب چندین پل و قطع برق و راه دسترسی روستاهای این مناطق شد. تاکنون جبران خسارات این مناطق از سوی ستاد مدیریت بحران استان، پرداخت نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.