دریای خزر؛ مقصد فاضلاب شهرهای ساحلی

جلوگیری از ورود20 هزارمترمکعب فاضلاب به تالاب انزلی

0 148

فاضلابهای شهری و صنعتی یکی از منابع اصلی‌ آلاینده دریای خزر و تالاب انزلی هستند که همراه با جریان‌های رودخانه‌ای وارد دریا می‌شوند. طی سالهای اخیر ورود فاضلاب انسانی به تالاب انزلی باعث رشد فزاینده برخی از گیاهان در بستر تالاب‌، رسوب زیاد،کاهش عمق منابع آبی و خفگی آبزیان شده است.

پیشتر مرور در گزارشی به نقل از اداره محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست به آلایندگی ۵۴ رودخانه منتهی به دریای خزر اشاره کرد که طی آن اعلام شد: فاضلاب ۹ شهر ساحلی گیلان مستقیما به خزر و سواحل وارد می‌شوند. بار آلودگی این رودخانه‌ها از فاضلاب و پسماندهای کشاورزی و صنعتی به قدری بالاست که این رودخانه‌ها به کانال تخلیه فاضلاب به دریا تبدیل شده‌اند. این درحالیست که شهرهای ساحلی گیلان از جمله بندر انزلی فاقد سیستم تصفیه فاضلاب انسانی و صنعتی هستند.

در همین رابطه روز گذشته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان از جلوگیری از ورود ۲۰ هزار مترمکعب فاضلاب به تالاب انزلی خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه، روزانه ۲۰ هزار مترمکعب فاضلاب تصفیه خواهد شد.

«علیرضا غیاثی» با اشاره به اهمیت جلوگیری از ورود فاضلاب به دریای خزر و تالاب بین‌المللی بندرانزلی و حفظ سلامت شناگاه‌ها در مناطق ساحلی، تأکید کرد: شرکت آب و فاضلاب گیلان با اجرای طرح‌های فوری و کوتاه‌مدت شامل احداث ایستگاه پمپاژ فاضلاب منطقه انصارالحسین، ایستگاه پمپاژ فاضلاب پارک بادی منطقه پاسداران و ایستگاه پمپاژ فاضلاب منطقه اختر کاویان و خطوط انتقال برای جلوگیری از ورود آلودگی به دریای خزر و تالاب بین‌المللی انزلی اقدام کرد.

به گفته وی، در حال حاضر تصفیه‌خانه شرقی بندر انزلی با ظرفیت ۱۲ هزار مترمکعب در شبانه‌روز، با پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصد، به همراه ایستگاه پمپاژ و خطوط انتقال ورودی و خروجی در دست اجرا است.

لازم به ذکر است: روش دفع فاضلاب توسط واحدهای مسکونی در سطح شهرها و روستاهای استان عمدتا به صورت سنتی و چاه جذبی است. این درحالیست که ظرفیت خودپالایی خاک محدود بوده و با توجه به اینکه بستر زمین در شهرهای ساحلی گیلان ماسه‌ای است لذا فاضلاب به شکل غیرمستقیم در چاه‌های جذبی وارد منابع آبی می‌شود.

در حال حاضر در شهرهای رشت، بندر انزلی و لاهیجان فقط بخشی از فاضلاب شهری تصفیه می‌شود و در سایر مناطق استان تصفیه خانه فاضلاب قابل توجهی وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.