فضای نشر برای رقابت سالم فرهنگی در رشت مهیا است

مدیر فروشگاههای زنجیره‌ای نشر چشمه:

0 2,748

در نیمه دوم اسفند، انتشارات نشر چشمه تهران، در میدان سرگل رشت، چهارمین شعبه استانی خود را با حضور شمس لنگرودی، شاعر و نویسنده گیلانی و تنی چند از اهالی فرهنگ گیلان راه‌اندازی کرد.

طی سال‌های اخیر، به رغم کاهش فروش و نیز افت سرانه مطالعه کتاب، در بخش‌های توسعه فضای فرهنگی شاهد تحولات مثبتی هستیم. به نحوی که این چهارمین انتشارات بزرگ پایتخت است که در گیلان شعبه‌ای افتتاح می‌کند. همین امر باعث شده است که نحوه تبلیغات و بازاریابی فروش کتاب نیز تغییرات ثمربخشی را رقم بزند.

در حاشیه این رویداد با مجید تیموری مدیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای نشر چشمه مصاحبه‌ای کوتاهی را انجام داده ایم که به چگونگی و چند و چون تاسیس این شعبه پرداخته است. 

* ابتدا در باره توسعه نشر چشمه در استان‌ها و همچنین موقعیت آن در شهر رشت توضیحی بدهید. همچنین بفرمایید برای افتتاحیه شعبه رشت چه میزان کتاب در روزهای آغازین برای عرضه ارائه داده اید؟

ـ نشر چشمه در ادامه توسعه فعالیت فرهنگی قصد دارد شعبات خود را در استان‌های دیگر افزایش دهد. با توجه به این رویکرد، چهارمین شعبه خود را در یکی از بهترین نقاط این استان افتتاح کرده است. این شعبه در میدان سرگل شهر رشت به متراژ ۱۶۰ متر مربع در ۲ طبقه افتتاح شد. به دلیل این ‌که تمرکز کتاب‌فروشی‌های نشر چشمه با کتاب بزرگسال، کودک و نوجوان است. ورودی این فروشگاه نیز در طبقه اول مزین به بیست هزار عنوان کتاب در شروع فعالیت آن است.

 * برای این راه‌اندازی چه تمهیداتی‌اندیشیده شده است؟ آیا برای افتتاح در آخرین روزهای سال ملاحظه خاصی هم داشتید؟

 ـ تصور می‌کنیم دمیدن هر هوای تازه‌ای بر فعالیت فرهنگی باید اصل قرار بگیرد و ضمنا از آنجایی که کتاب‌فروشی آماده بود و تاخیر در این مورد جایز نبود و همچنین احساس می‌کردیم احتمال دارد محدودیت‌های تردد برای مهمان‌های ویژه از تهران به رشت اعمال شود خواستیم به همه فرهیختگان محترمی که نشر چشمه را دوست دارند چشم انتظار نمانند.

تجربه نشان داده است هر منطقه از شهر یا کشور وقتی بورس موضوع یا موردی در نقطه‌ای متمرکز می‌شود رونق بهتری می‌گیرد. ضمنا باید توجه داشته باشیم هر کتاب‌فروشی می‌تواند رویکرد به‌خصوص خودش را داشته باشد و همچنین با سیستم‌های امروزی فروش و سیاست‌های مشتری مدارانه و تبلیغ فرهنگی مناسب موفقیتش را تضمین کند.

* آیا برنامه‌های ویژه‌ای در آینده (جلسات فرهنگی) در برنامه‌های چشمه جای دارد یا صرفا یک کتاب‌فروشی است؟

یکی از مهمترین فعالیت‌های ما در شعبه‌هایی که در استان‌ها افتتاح می‌کنیم اجرای برنامه‌های فرهنگی از قبیل رونمایی کتاب‌ها، برگزاری نقد و بررسی آثار، برگزاری جشنواره‌های ادبی، دیدار مخاطبان با نویسنده‌ها و مترجمان است. به هرترتیب هر کتاب‌فروشی برای ما پایگاه فرهنگی برای توسعه کتاب و کتابخوانی است.

* طی چند سال اخیر ناشران یا کتابفروشی‌های بزرگ تهران شعباتی در رشت دایر کردند که برای برخی از کتابفروشی‌های رشت با نگرانی‌هایی توام شده است؟ آیا افتتاح یک شعبه نشر چشمه این فضا را تنگ‌تر نمی‌کند؟

تجربه نشان داده است هر منطقه از شهر یا کشور وقتی بورس موضوع یا موردی در نقطه‌ای متمرکز می‌شود رونق بهتری می‌گیرد. ضمنا باید توجه داشته باشیم هر کتاب‌فروشی می‌تواند رویکرد به‌خصوص خودش را داشته باشد و همچنین با سیستم‌های امروزی فروش و سیاست‌های مشتری مدارانه و تبلیغ فرهنگی مناسب موفقیتش را تضمین کند.

عکاس: پژمان شربتی- سایت حکایت گیلان

* پیش‌بینی شما از فروش در سال آینده در چه میزانی است؟

همانطور که مستحضر هستید میزان فروش هر کتاب‌فروشی به نوع فعالیت‌ آن و برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلند مدت مدیران اجرایی آن فروشگاه بستگی دارد. ما درصدد هستیم با برنامه‌های منسجم فرهنگی برای هر شعبه اجرا کنیم تا بیشتر در خدمت کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای آن استان داشته باشیم ضمنا ما سعی می‌کنیم کیفیت خدمات خود افزایش دهیم تا مشتریان وفادار خود را بیشتر کنیم.

* با توجه به راه‌اندازی دو کتاب‌فروشی بزرگ مثل اردیبهشت و شهر کتاب تصور نمی‌کنید این بازار برای نشر چشمه چندان کششی نداشته باشد؟

ـ در این سال‌ها نشر چشمه با توجه به سیاست‌های بلند مدت خود توسعه خود را بر پایه مبانی برندینگ استوار کرده است. در این سال‌ها نیز ناشرهای دیگر نیز رویکرد ما را در پیش گرفته‌اند. ناگفته پیداست که فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهرکتاب برندی معتبر است ولی به زعم من فضا برای رقابت سالم فرهنگی همچنان مهیا است. ما با همه رقبای خود به احترام رفتار می‌کنیم و معتقد هستیم هر چه این فضای فرهنگی توسعه یابد می‌توانیم جامعه را به سمتی سوق دهیم که سرانه مطالعه افزایش یابد.

* پیش بینی می‌کنید مخاطبان شما در رشت، عمدتا بیشتر بدنبال چه نوع کتاب‌هایی در این شهر باشند؟

ـ پاسخ این پرسش مستلزم تحقیق میدانی و آماری است. اما می‌دانم استان گیلان یکی از پررونق‌ترین کتاب‌فروشی‌های کشور را داراست. ما در کتاب‌فروشی‌های نشر چشمه سعی خواهیم کرد به همه سلیقه‌ها توجه کنیم مهمترین شعار ما رضایت مشتری است و در این مسیر بسیار تلاش می‌کنیم. امیدوارم همه مخاطبان ما در شهر رشت از حضور ما خرسند باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.