ماهانه هزار نفر به مستمری بگیران افزوده می‌شود

همزمان با کاهش زادآوری در گیلان،

0 135

در حالیکه روند نزولی فرزند آوری همچنان جدی‌ترین تهدید جمعیتی در گیلان است و به گفته مسؤولان این استان بزودی در چاله جمعیتی فرو می‌افتد، سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: ماهانه به‌صورت متوسط یک هزار نفر به جمعیت مستمری‌بگیران گیلان افزوده می‌شود.

«کیوان مرتضوی» مدیرکل تأمین اجتماعی گیلان با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۸۵ هزار نفر مستمری‌بگیر تحت پوشش تأمین اجتماعی گیلان قرار دارد، اظهار کرد: تعداد مستمری‌بگیران تحت پوشش در پنج‌ماهه لغایت مرداد سال جاری از ۱۷۸۲۰۳ نفر به ۱۸۳۱۶۰ نفر افزایش‌یافته که بیانگر پیوستن متوسط ماهانه ۱۰۰۰ نفر به این تعداد است.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل‌توجهی از بازنشستگان و بازماندگان سازمان را افراد بالای ۶۵ سال (سالمندان) تشکیل می‌دهند، افزود: از ابتدای سال جاری تعداد بازنشستگان در حدود ۴۰۰۰ نفر افزایش داشته که رشد ۳/۴ درصدی را نشان می‌دهد.

طبق آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گیلان بعنوان پیرترین استان کشور، کمترین زادآوری را در کشور ثبت کرده است. در حال حاضر ۱۳.۲ درصد از جمعیت استان گیلان را سالمندان تشکیل می‌دهند و براساس برآوردها، کشور ایران طی ۳۰ سال آینده در اثر افزایش نسبت سالمندان، با بحران سالمندی جمعیت مواجه خواهد شد، به طوری که در سال ۱۴۳۰، جمعیت سالمندان ایران به ۳۲.۱ درصد خواهد رسید.

به عقیده کارشناسان کاهش بعد خانوار، افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی درمانی و کمبود زیرساخت‌های مراقبت از سالمندان از مهم‌ترین عوامل مؤثر در تشدید مسئله سالمندی است که در آینده با توجه به کاهش زاد آوری و نرخ موالید، کشور را با چالش‌هایی مواجه خواهد کرد.

پیشتر «محمدتقی آشوبی» رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست تربیت مربی جمعیت با اشاره به بحران جمعیتی در گیلان اظهار کرد: این استان پیرترین و پیش از البرز با کمترین میزان زادآوری همراه است.

وی بر ضرورت جدی گرفتن چاله جمعیتی در استان تأکید کرد و افزود: اگر آحاد جامعه به موضوع جمعیت و بحران ایجاد شده در آن توجه نکند، بحران جمعیتی آینده بسیار گسترده‌تر خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.