محیط زیست علیه تمام شهرداران رشت اقامه دعوا کرد

به دلیل مساله فوق بحرانی پسماند سراوان؛

0 158

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور از اقامه دعوی علیه تمام شهرداران رشت درخصوص بحران پسماند سراوان رشت خبر داد.

«پیام جوهرچی» با بیان اینکه پسماند سراوان به یک مسئله فوق بحرانی تبدیل شده، اظهار کرد: در کشور بعضی از مسائل مدیریت پسماند از حالت بحران خارج شده و حالت فوق بحران به خودگرفته است که در مورد پسماند سراوان نیز همین اتفاق افتاده است.

وی با تاکید به اینکه در راستای مدیریت این بحران، توقف ورود زباله، راه‌اندازی زباله‌سوزها، کارخانه کمپوست و … در دست اقدام است ادامه داد: در منطقه سراوان از سال ۱۳۶۲ با  دستور فرماندار وقت، جنگل‌های سراوان به عنوان محل جمع‌آوری پسماند انتخاب می‌شود. در آن زمان قانونی برای ارزیابی و مکان‌یابی محل‌های پسماند نبود که از دپوی پسماند در جنگل جلوگیری کند و از همان سال دپوی پسماند در سراوان اتفاق افتاد و تا الان ادامه داشته است.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این عارضه ۴۰ ساله و شیرابه‌هایی که تولید می‌کند باعث بروز سرطان و تهدید سلامت مردم منطقه شده است اضافه کرد: از سال ۱۳۹۸ سازمان حفاظت محیط زیست با جدیت به موضوع ورود کرده و تمام شهرداران رشت را از آن زمان به پای دادگاه کشانده و اقامه دعوی کرده است. در دادگاه شهرداران منابع مالی و بهانه‌های دیگری را آوردند اما اکنون قول دادند که تا شهریور سال بعد ساماندهی کامل بشود.

جوهرچی بیان کرد: از سال پیش تاکنون حصارکشی‌هایی برای محل دفع شده و اکنون زباله به صورت جزئی به محل وارد می‌شود. راه‌اندازی زباله‌سوزها نیز مشکل قرارداد داشت که حل شد و  در حال حاضر ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت کار داشته است. کارخانه کمپوست با ظرفیت ۶۰۰ تن زباله در روز نیز قرار است که تا پایان سال راه‌اندازی شود.

وی موضوع اصلی در گیلان را فرهنگ‌سازی درباره تفکیک از مبدا عنوان کرد که پول زیادی در آن وجود دارد و اگر همین پول در مدیریت پسماند بیاید کار بزرگی انجام می‌شود که در این زمینه شهروندان باید پای کار باشند.

لازم به ذکر است: در حالیکه ارتفاع زباله‌های سراوان به بیش از۹۰ متر رسیده ولی مسئولان استان همچنان وعده مدیریت صحیح پسماند را می‌دهند. در آخرین مورد این وعده ها قرار بود پایان آبان ماه گذشته، انتقال زباله به مرکز دفن سراوان تعطیل شود و ظرف چند ماه مراحل بهسازی نهایی آن تکمیل شود. همزان مسوولان مدیریت پسماند استان نیز طی این مدت مکان جدیدی را برای انتقال زباله معرفی کنند. وعده هایی که هیچکدام محقق نشدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.