همدان پایتخت گردشگری آسیایی و الگوی گیلانی

0 493

مجمع شهرداران آسیایی سه محور گردشگری، زیست‌محیطی و فرهنگی را برای انتخاب شهرهای آسیا دارد که ستاد گردشگری شهرداری همدان از بین این سه محور، محور گردشگری را برای مبادله اطلاعات و رزومه خود برای مجمع شهرداران آسیایی انتخاب کرد.
این ستاد از خردادماه رزومه‌ای از ویژگی‌های تاریخی، طبیعی، برنامه‌ها، چشم‌اندازها، قابلیت ‌ها و پتانسیل‌های استان همدان در زمینه گردشگری که از قبل با توجه به پیگیری برای ثبت جهانی هگمتانه احصاء و شناسایی کرده بود را برای مجمع شهرداران آسیایی ارسال کرد که با ارائه این رزومه در نشست “میت آپ” در ۲۲ آذرماه این موضوع بررسی و در هیأت اجرایی به رأی گذاشته شد و همدان را به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۲۴ میلادی انتخاب کردند.
شاید مهم‌ترین مزیت این امر برقراری زنجیره ارتباط بین شهرداری همدان با سایر شهرهای آسیایی باشد اما این انتخاب به انسجام مدیران شهری و همسویی آن‌ها با اهداف استانی و همکاری آنها با سایر ادارات مرتبط بازمی‌گردد.
مجمع شهرداران آسیایی یک سازمان بین المللی غیردولتی و غیرانتفاعی است که باهدف گسترش و ارتقای روابط و همکاری بین شهرداران و مدیران شهری در قاره آسیا مشغول به فعالیت است و به ابتکار و پیشنهاد شهرداری تهران و حمایت اتحادیه مجالس آسیایی ایجاد شده‌است. در حقیقت هدف اصلی این نهاد بین المللی کمک در جهت گسترش دیپلماسی شهری و عمومی، تبادل دانش در حوزه های فنی و غیر فنی وانتقال تجربیات در زمینه مدیریت شهری است. شعار مجمع شهرداران آسیایی مبنی بر «آسیا برای شهروندان، همگرایی برای زندگی بهتر» نیز در نهایت به دنبال گسترش و ارتقای همکاری بین شهر ها، مدیران شهری و شهروندان ساکن آسیا است.
شاید مهمترین جاذبه‌ شهر همدان در کنار آرامگاه استر و مردخای، دومین زیارتگاه مهم یهودیان جهان، آرامگاه باباطاهر، آرامگاه بوعلی‌سینا، گنجنامه و جاذبه‌های ریز و درشت دیگر، تپه هگمتانه باشد که در لیست ارائه ایران به مجمع سالیانه یونسکو قرار دارد. در صورت ثبت هگمتانه علاوه بر افزایش حضور گردشگران خارجی، همدان به لیست مقاصد گردشگری داخلی و بین المللی نیز افزوده می شود ، که قطعا ورود گردشگر می تواند فواید مالی زیادی داشته باشد. علاوه بر این جلوگیری از تخریب و حفاظت از اثر ، اعطای کمک های مالی، حفاظتی و اطلاعاتی برای حفاظت از اثر ثبت شده از دیگر مزایای ثبت این اثر است که شهرداری همدان را بر آن داشت که با معرفی خود بعنوان پایتخت گردشگری آسیایی در یک سازمان که دفتر اصلی آن در ایران قرار دارد، از اثر رسانه‌ای آن برای معرفی بیشتر دستاوردهای خود بهره جوید.
عدم انسجام مدیران استانی و شهری، حلقه مفقوده معرفی جاذبه‌های گیلان در مجامع جهانی یا بهره‌برداری از پتانسیل جاذبه‌های ثبت شده در راستای منافع استان است. رشت بیش از هشت سال است که عنوان شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو را یدک می‌کشد بی‌آن‌که جز افزایش تعداد رستوران‌ها اثر ملموسی بر زندگی شهروندان داشته باشد. جنگل‌های ثبت جهانی هیرکانی نیز علیرغم وجود سه سایت جهانی در گیلان و تلاش‌های پایگاه میراث جهانی هیرکانی بعنوان تنها پایگاه هیرکانی در ۵ استانی که شامل هیرکانی می‌شوند ، آنطور که باید معرفی نشده است و افراد غیرمتخصص با تعرفه عامیانه، توانسته‌اند جلوی معرفی علمی آن را بگیرند. وضعیت ثبت جهانی ماسوله نیز یکی از واضح‌ترین اتفاقات سال جاری در نشان‌دادن عدم‌ انسجام مدیران استانی و عدم همراهی مردم در مناقشات حیدری نعمتی آنهاست.
در حالیکه ثبت جهانی ماسوله می‌توانست به آثار ثبت جهانی گیلان وزن بیشتری بدهد و همزمان کاروانسرای تی تی علیرغم ضعف شدید حفاظتی و مرمتی به آثار گیلان در یونسکو اضافه شد، بدلیل اشتباهات فردی و عدم‌ استفاده از تخصص نویسندگان پرونده ، مهم‌ترین شاخص ثبت جهانی ماسوله زیر سوال رفت و با مصاحبه‌های متعدد و بی‌دلیل صرفا عدم‌ انسجام کارشناسان، ادارات و مدیران استانی و همسو نبودن آنان، به نمایش گذاشته شد. امید است ثبت همدان بعنوان پایتخت گردشگری آسیایی الگویی برای مدیران استانی باشد تا از تفاهم‌نامه‌های متعدد و بی‌حاصل بین دستگاهی به انسجام واقعی در راستای منافع استان برسند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.