خط ریلی رشت- کاسپین روی نوار تمدید یا ایستگاه پایانی؟

درباره وعده جدید استاندار؛

0 128

در ادامه سلسله وعده های عمل نشده استاندار گیلان طی ماه های اخیر؛ «اسدالله عباسی» این بار وعده بهره برداری از خط ریلی راه آهن رشت – کاسپین در صورت مساعد بودن هوا در اواخر ماه جاری یا اوایل ماه آینده و به زیر بار ترافیک رفتن هشت کیلومتر آزادراه (قزوین – رشت) در پایان اسفندماه خبر داده است.

 روز گذشته بعد از اینکه استاندار گیلان از خبر خوش دولت برای ارایه تسهیلات ۶۵ هزار میلیارد تومانی در خرید ارقام مختلف برنج تولیدی کشاورزان گیلانی خبر داد؛ به دنبال آن در همایش شکوه انتخابات از بهره برداری خط ریلی رشت -کاسپین تا پایان ماه جاری هم وعده داد.

این درحالیست که این خط ریلی قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد اما با وجود گذشت دو سال از این تاریخ هر بار وعده های تمام نشدنی افتتاح این پروژه توسط مسوولان تمدید شدند. بطوریکه بعد از این تاریخ؛ دو الی سه بار دیگر استاندار گیلان برای افتتاح این پروژه ریلی وعده داد که آخرین آن دی ماه امسال بود.

با این حال با روند کندی که پروژه های ریلی و آزاد راهی گیلان طی می‌کنند این بار هم بعید به نظر می‌رسد وعده جدید استاندار به سرانجام برسد. این درحالیست که دولتمردان و کارشناسان اقتصادی بارها بر اهمیت و نقش تاثیر گذار این خط ریلی در کریدور شمال به جنوب و افزایش ترانزیت کالا از بنادر جنوبی به بنادر حاشیه دریای خزر تاکید داشته اند.

عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت – کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر بخشی از کریدور شمال – جنوب است که در سال ۱۳۸۵ کلید خورد اما این پروژه به دلیل کمبود مصالح ساختمانی و آنچه که کم کاری پیمانکار گفته شد از سال ۸۵ تا ۹۸ فقط سه درصد پیشرفت فیزیکی به خود دید و بعد از تزریق اعتبارات سفر رییس جهمور طی دو سال گذشته به پیشرفت بالغ بر۹۰ درصدی رسید.

در همین رابطه در حالیکه «خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی پیش از این تکمیل و بهره برداری از این پروژه ریلی را منوط به شرایط آب وهوایی و تامین به موقع اعتبارات عنوان کرده بود، «موسی فکور» سرپرست معاونت عمرانی استانداری گیلان پیشرفت زیرسازی این پروژه را ۹۶ درصد و پیشرفت روسازی آن ۷۲ درصد اعلام کرد.

وی با بیان اینکه از ۳۵ کیلومتر خط ریلی رشت – کاسپین ۲۵ کیلومتر آن ریل گذاری شده از اختصاص ۲۵۰ میلیارد تومان در روزهای اخیر به پروژه ریلی رشت – کاسپین خبر داد و اضافه کرد: از مصوبات سفر تاکنون حدود ۱,۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه تأمین شده است.

حال باید دید با توجه به شرایط آب و هوایی این روزها، آیا آخرین وعده استاندار گیلان برای بهره برداری به ایستگاه پایانی خود نزدیک می‌شود یا اینکه همچنان دکمه وعده بعدی تمدید خواهد شد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.