ممنوعیت واردات برنج خارجی از ۱۷ تعاونی مرزنشین

ناظر گمرکات گیلان خبرداد؛

0 288

ناظر گمرکات گیلان از ممنوعیت واردات برنج از طریق ۱۷ تعاونی مرز نشینی گیلان خبرداد. این درحالیست که پیش ازاین گمرکات کشور در تابستان گذشته ممنوعیت ورود برنج خارجی را لغو کرده بود.

«صادق برزگر» با اشاره به رسیدن سقف تراز بازرگانی ۸۰ میلیارد دلاری ایران گفت: در راستای مدیریت حقوق تولیدکننده و مصرف کننده برنج که محصول استراتژیک گیلان است، واردات برنج خارجی از طریق  ۱۷ تعاونی مرزنشینی در گیلان ممنوع شد.

ناظر گمرکات استان گیلان با تاکید به اینکه واردات برنج به منظور جلوگیری از افزایش قیمت برنج داخلی اقدام مناسب دولت سیزدهم بوده تصریح کرد: اگر قیمت برنج همچنان روند اوجی خود را ادامه می داد، ممکن بود این محصول داخلی از سبد مصرفی خانوارها حذف شود. از این رو با توجه به اینکه برنج و کالاهای اساسی می‌تواند از طریق تجاری وارد کشور شود، ۱۷ تعاونی مرزنشینی در استانهای گیلان و مازندران که استان مهم کشت محصول استراتژیک برنج هستند، ممنوع شد تا کشاورزان آن آسیب نبینند.

لازم به ذکر است ممنوعیت واردات برنج در تعاونی های مرزنشین گیلان درحالی اعمال می شود که در مرداد ماه امسال گمرک ایران طی اطلاعیه ای از لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج در سال جاری خبر داده بود.

معاون امور گمرکی گمرک ایران‌، اعلام کرده بود: طبق تصمیم سی‌امین نشست ستاد تنظیم بازار و بر اساس پیشنهاد وزارت جهاد ممنوعیت فصلی برنج در سال جاری لغو شد.

این درحالیست که براساس بند ۸ مندرجات ذیل یادداشت فصل دهم قانون مقررات صادرات و واردات، ترخیص برنج در فصل برداشت ممنوع و زمان این ممنوعیت از اول مردادماه هر سال تا پایان آبان‌ماه همان سال تعیین شده است.

 این اقدام در تابستان گذشته همزمان با فصل برداشت برنج در استانهای شمالی، واکنش های  اعتراضی زیادی را از سوی کشاورزان و تولید کنندگان برنج به دنبال داشت.

گیلان تولید کننده ۳۰ درصد نیاز برنج سفید کشور است. امسال بالغ ۷۰۰ هزار تن برنج سفید از شالیزارهای گیلان برداشت شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.