«مهران سماک» شب گذشته در انزلی جان باخت

افزایش نگران‌کننده تعداد کشته‌شدگان در گیلان

0 1,976

بیش از دو ماه است که شهرهای ایران صحنه‌ی اعتراضات خیابانی شده‌اند و تعداد کشته‌شدگان روز به روز افزایش می‌یابد. بر اساس گزارش‌ سازمان‌های حقوق بشری پس از دو استان سیستان و بلوچستان و کردستان، بیشترین تعداد کشته‌شدگان مربوط به دو استان گیلان و مازندران بوده است.

اگرچه مقام‌های دولتی ایران در دو ماه گذشته تلویحا و گاه صراحتا  به گستردگی اعتراضات اقرار کرده‌اند، اما این اقرار زمینه را برای توقف خشونت در خیابان فراهم نکرده است.

امیرعلی حاجی‌زاده اخیرا در یکی از دانشگاه‌های تهران ضمن اشاره به ساقط شدن هواپیمای اوکراینی، درباره وقایع این روزهای ایران هم اظهار نظر کرد. وی گفت: «نمی‌توانیم در خیابان خودی را از دشمن تشخیص دهیم و همین می‌شود که امروز بسیاری از هموطنان ما کشته می‌شوند.»

بررسی سیر اخبار اعتراضات در دو ماه گذشته نشان می‌دهد اگرچه شکل اعتراضات و شدت آن در بازه‌های زمانی مختلف تغییر کرده است، اما تغییری در نحوه مواجهه با اعتراضات صورت نگرفته است.

پس از مسابقه‌ی شب گذشته‌ی دو تیم ملی ایران و آمریکا و پس از آنکه آمریکا این بازی را با نتیجه یک بر صفر به سود خود به پایان برد، مردم در بسیاری از شهرهای ایران به خیابان آمدند.

جدال و کشمکش بر سر حمایت یا عدم حمایت از تیم ایران در رقابت‌های جام جهانی، شکافی را که پیش از این نیز در جامعه دیده می‌شد، بیش از پیش نمایان کرد. در این دوره از رقابت‌ها بسیاری از مردم تیم ایران را نماینده خود نمی‌دانستند و معتقد بودند اگر اعضای یک تیم ورزشی نتوانند صدای جامعه‌شان را در میادین جهانی منعکس کنند، کارکرد صلح‌آمیز ورزش زیر سوال خواهد رفت. از طرفی بسیاری دیگر از مردم همگام با حاکمیت سیاسی، در تلاش بودند تا تیم فوتبال ایران را فارغ از اتفاقات این روزهای ایران، به‌عنوان تیم ملی فوتبال ایران بازتعریف کنند تا شاید بتوان زیر پرچم این تیم دوباره حرف از اتحاد ملی زد.

بنا به همین دوگانه، شب گذشته پس از باخت ایران در آمریکا بسیاری از مردم شهرهای گیلان عدم صعود ایران به دور دوم رقابت‌های جام جهانی را جشن گرفتند اما در بسیاری از مناطق این ناآرامی‌ها حتی با وجود آنکه رنگ و بوی اعتراضی هم نگرفته بود، به خشونت کشیده شد.

در شهرستان بندر انزلی، این اتفاقات ناگوارتر شد و طبق گزارش‌ها و شاهدان محلی، مهران سماک، جوان ۲۷ ساله‌ی اهل شهرستان بندر انزلی در محله چراغ برق این شهر به ضرب گلوله جانباخت.

گزارش‌های غیررسمی علت فوت مهران سماک را بوق زدن با خودرو در خیابان عنوان کرده‌اند. اما هنوز هیچ یک از مقامات سیاسی موضع رسمی اتخاذ نکرده است.

چند تن از اهالی بندر انزلی در گفت‌وگو با مرور تایید کردند که مهران سماک به همین دلیل کشته شده است و پس از جان باختن او، بسیاری از مردم در مقابل بیمارستان این شهر تجمع کرده و خواهان تحویل جنازه او به خانواده‌اش شدند.

ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نیز حکایت از دفن این جوان در آرامستان شهر انزلی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.